Pengajian Seni Kreatif UiTM persembahkan `Jalan Ke Jannah', penuhi seruan Malaysia Madani | DagangNews Skip to main content

Pengajian Seni Kreatif UiTM persembahkan `Jalan Ke Jannah', penuhi seruan Malaysia Madani

Oleh Akmal Danish Alipe

BAGI merealisasikan seruan Malaysia Madani dengan menjadikan Malaysia sebuah negara yang berpaksikan kekuatan Islam, Program Pengurusan Industri Kreatif di bawah Pengajian Seni Liberal, Kolej Pengajian Seni Kreatif (KPSK), Universiti Teknologi MARA (UiTM) bakal menganjurkan sebuah program kerohanian bertajuk Jalan ke Jannah.

 

Koordinator Bidang Program Pengurusan Industri Kreatif, Dr. Hazlin Anita Zainal Abidin menyatakan, saranan yang diberikan Perdana Menteri, Dato’ Seri Anwar Ibrahim, memberi cetusan idea dan rasa tanggungjawab kepada program pengajian dalam memenuhi keperluan ke arah pengisian sahsiah dan kerohanian pelajar sebagai khalifah.

 

 

parafrasa

 

 

Acara seperti ini adalah relevan untuk situasi sekarang terutamanya kepada remaja dan belia. Memahami trend teknologi masyarakat terkini, gaya hidup yang berlandaskan Islam boleh ditularkan melalui medium pendidikan.

 

Jadi peluang ini perlu diambil sebagai wadah untuk menarik perhatian generasi Z, khususnya.

 

Ketua Pengajian Seni Liberal, Dr. Ahmad Kamal Basyah Sallehuddin berkata, program seumpama ini merupakan satu sumbangan dari Pengajian Seni Liberal dalam usaha mengajak masyarakat di luar sana menghayati pengisian berkenaan aktiviti yang berbentuk kerohanian.

 

Program Jalan ke Jannah merupakan medium perkongsian bersama selebriti tempatan yang telah berhijrah, dan penceramah selebriti untuk memahami Islam dalam perubahan zaman teknologi yang serba canggih.

 

 

parafrasa

 

 

Perkongsian ini adalah melalui Wacana: Tau Buat, Tau Taubat! bersama Nana Mahazan dan penceramah selebriti, Ustaz Adnin Roslan sebagai panel; manakala Ceramah Islam dan Media Sosial adalah bersama Ustaz Dr. Ashraff Amirul.

 

Pameran: Ilhami Illahi adalah sebuah pameran kreatif Islamiah yang bakal mempamerkan produk-produk seni berunsurkan Islam, busana, lirik-lirik lagu, nukilan puisi, dan seni tampak.

 

Kesemua program ini bakal berlangsung pada 27 Jun 2024, di Ruang Eksperimental FiTA (REF) dan Dewan Seminar FiTA 2, UiTM Puncak Perdana, jam 10 pagi hingga 11 malam.

 

 

wainuiomata

 

 

Untuk rekod, KPSK akan terus berusaha melahirkan graduan seimbang yang kompetitif di peringkat nasional dan global, serta memperkasa jaringan strategik dengan alumni dan industri.

 

Seterusnya, dapat menyerlahkan potensi pelajar yang mampu bersaing di dalam industri kelak.

 

Kemahiran insaniah seumpama ini adalah satu esensi bagi pelajar Pengajian Seni Liberal agar bakat mereka diasah dengan sebaiknya dalam memastikan kelestarian kualiti graduan KPSK, sejajar dengan Pelan Strategik UiTM 2025, Ke Arah Globally Renowned University 2025.

 

Layari Instagram: la.uitm untuk maklumat lanjut berkenaan program. - DagangNews.com