Penganalisis masih persoal apakah Maxis, U Mobile akan bentuk perkongsian setelah tolak sertai DNB | DagangNews Skip to main content

Penganalisis masih persoal apakah Maxis, U Mobile akan bentuk perkongsian setelah tolak sertai DNB

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 20 Okt - Persoalan kekal jika Maxis Bhd dan U Mobile Sdn Bhd akan membentuk sebarang perkongsian, walaupun kedua-dua syarikat telekomunikasi ini telah berulang kali menafikan sebarang rancangan penggabungan.

 

Seperti 5G, pemain perlu memajak kapasiti pada rangkaian Digital Nasional Bhd (DNB) untuk menawarkan perkhidmatan berkaitan 5G kerana mereka tidak dibenarkan membina rangkaian 5G mereka sendiri.

 

Firma-firma penyelidikan memerhati perkembangan ini dengan teliti, berikutan rancangan kumpulan Axiata Group Bhd untuk menggabungkan unit selularnya, Celcom Axiata Bhd dengan Digi.com Bhd. Penggabungan itu dijangka selesai akhir tahun ini.

 

CGS-CIMB Research menyatakan bahawa  Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) telah menekankan dalam taklimat baru-baru ini bahawa ia boleh melaksanakan penyelesaian yang sesuai untuk menangani isu penumpuan pasaran, sama seperti yang digunakan untuk penggabungan Celcom-Digi.

 

Dengan penggabungan Celcom-Digi dijalankan, bilangan pemain mudah alih akan mengecil.

 

MCMC terbuka kepada penyatuan mudah alih selanjutnya di negara ini kerana ia mengkaji semula struktur pasaran. Ia tidak bertentangan dengan bilangan pemain yang lebih sedikit dan terbuka kepada mereka yang mengambil aktiviti penggabungan dan pemerolehan.

 

Walaupun Celcom dan Digi telah bersetuju untuk mengambil 12.5% ​​kepentingan setiap satu dalam DNB, kedua-dua Telekom Malaysia Bhd (TM) dan YTL Communications Sdn Bhd akan mengambil 20% setiap satu.

 

Walau bagaimanapun, kedua-dua Maxis dan U Mobile menarik diri daripada kepentingan dan akan memajak kapasiti untuk menawarkan perkhidmatan berkaitan 5G.



 

dnb

 

Syarat kapasiti pajakan dikatakan telah berubah mengikut permintaan pasaran selepas banyak kontroversi mengenai harga tinggi dan syarat komitmen yang lebih lama.

 

Kenanga Research berkata ia difahamkan bahawa kesimpulan yang sangat pantas ini adalah disebabkan komitmen awal 10 tahun dikurangkan kepada tiga dan komitmen awal 1,200 Gbps berkemungkinan diturunkan.

 

Ini memberi petanda baik kepada industri kerana harga borong 5G yang tinggi boleh membawa kepada harga yang lebih tinggi untuk perkhidmatan 5G, yang seterusnya boleh membebankan pengguna.

 

RHB Research berkata pengawal selia memanjangkan tarikh akhir untuk maklum balas industri mengenai Standard Mandatori mengenai pertanyaan awam (PI) Harga Akses kepada Januari 2023.

 

Menurutnya, lanjutan itu akan memberi lebih banyak masa untuk perundingan industri, bagi TM untuk mewajarkan dengan lebih baik harga akses jalur lebar (untuk tempoh kawal selia 2023-2025) untuk mencerminkan kos akses yang lebih tinggi.

 

Bagaimanapun, di bawah PI yang dikeluarkan pada 5 Okt, pengawal selia telah mencadangkan pengurangan harga akses jalur lebar berkelajuan tinggi sebanyak 41% hingga 52% untuk Lapisan 2 dan 3 berbanding harga semasa (2018-2022). Keputusan akhir hanya akan diketahui awal tahun depan.

 

RHB Research mengekalkan saranan “neutral”nya terhadap sektor itu dengan pilihan utamanya ialah TM, TIME Dotcom Bhd dan OCK Group Bhd.

 

Kedua-dua Kenanga Research dan CGS-CIMB Research mengekalkan panggilan "berat badan berlebihan" mereka terhadap sektor ini. Pilihan utama Kenanga ialah Digi, TM dan OCK, manakala CGS-CIMB ialah TM. - DagangNews.com