Pengeluaran minyak sawit Malaysia mungkin berkurangan dalam beberapa bulan akan datang, penurunan permintaan eksport juga dijangka | DagangNews Skip to main content

Pengeluaran minyak sawit Malaysia mungkin berkurangan dalam beberapa bulan akan datang, penurunan permintaan eksport juga dijangka

RHB Research mengekalkan saranan "Neutral" ke atas sektor ini dengan strategi dagangan yang positif dari segi taktikal dikekalkan. - Gambar hiasan Kilang Memproses Sawit Ulu Langat
oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 14 Nov - Pengeluaran minyak sawit Malaysia dijangka berkurangan dalam beberapa bulan akan datang, tetapi permintaan yang lemah dalam pasaran eksport berkemungkinan besar memandangkan paras stok yang tinggi.

 

RHB Research berkata ini boleh bermakna bahawa stok tempatan masih akan melebihi dua juta tan berpotensi sehingga akhir tahun sekurang-kurangnya.

 

Stok minyak sawit negara meningkat 5.8 peratus bulan ke bulan (MoM) kepada 2.45 juta tan pada Oktober apabila output dan eksport meningkat 5.9 peratus dan 21 peratus MoM.

 

RHB Research berkata kebarangkalian El Nino yang kuat adalah pada 60 peratus pada masa ini, dengan median Indeks Nino 3.4 diramalkan pada 1.9, menurut Biro Meteorologi Australia.

 

Bagaimanapun, Pentadbiran Lautan dan Pentadbiran Kebangsaan AS berkata keadaan El Nino telah memuncak pada pertengahan Oktober pada tahap kejadian El Nino sederhana.

 

“Menurut biro cuaca Indonesia, hujan di beberapa bahagian Sumatera dan Kalimantan sudah berkurangan sejak Julai, yang boleh mengakibatkan pematangan tanaman tertangguh.

 

“Ini bermakna pengeluaran Indonesia mungkin menyaksikan pengeluaran puncak 2023 ditangguhkan kepada 2024.

 

"Firma itu menyatakan bahawa pengeluaran di Indonesia telah merosot 11.5 peratus MoM pada Ogos.


 

parafrasa

 


Secara keseluruhannya, RHB Research masih menjangkakan El Nino memberi kesan kepada produktiviti dengan lebih ketara mulai lewat 2Q24, sekali gus mendorong anggaran harga minyak sawit mentah lebih tinggi pada separuh kedua 2024.

 

Harga minyak mentah telah jatuh 16 peratus dalam tempoh empat minggu lepas, walaupun ketegangan geopolitik berterusan.

 

Akibatnya, penyebaran minyak sawit-gas (POGO) telah kembali negatif, sekali gus mengurangkan peluang permintaan biodiesel mengikut budi bicara sebanyak 2.5 juta-3.0 juta tan kembali ke pasaran.

 

RHB Research mengekalkan saranan "Neutral" ke atas sektor ini dengan strategi dagangan yang positif dari segi taktikal dikekalkan.

 

Tiada perubahan kepada andaian harga MSM RM3,900 setiap tan bagi 2023 dan 2024.

 

Firma itu juga terus mengutamakan pemain Malaysia berbanding rakan serantau mereka. - DagangNews.com