Pengesahan transaksi Secure2u melalui aplikasi MAE Maybank sahaja berkuat kuasa 1 Julai 2023 | DagangNews Skip to main content

Pengesahan transaksi Secure2u melalui aplikasi MAE Maybank sahaja berkuat kuasa 1 Julai 2023

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 26 Mei - Semua pengesahan 'Secure2u' akan dipindahkan ke aplikasi MAE berkuat kuasa 1 Julai 2023 untuk memastikan ciri keselamatan dalam talian yang dipertingkatkan untuk pelanggan Maybank. 

 

Ia merupakan langkah perlindungan tambahan untuk melindungi pelanggan semasa membuat perbankan dalam talian, meminimumkan kemungkinan butiran perbankan dalam talian pelanggan atau digunakan mana-mana pihak ketiga.

 

Ini bermakna mulai 1 Julai, Secure2u melalui aplikasi MAE akan menjadi satu-satunya platform untuk meluluskan transaksi yang dibuat daripada web Maybank2u (M2U), aplikasi M2U, aplikasi MAE dan untuk transaksi dalam talian yang dibuat untuk kad Maybank. 

 

Pelanggan yang telah menikmati aplikasi MAE digalakkan untuk sentiasa mengemas kini aplikasi mereka bagi memastikan mereka menggunakan versi terkini pada setiap masa.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Perkhidmatan Kewangan Komunitinya, Datuk John Chong berkata, pihaknya kekal komited menyediakan langkah keselamatan yang dipertingkatkan untuk rumusan perbankan mudah alih dalam talian untuk mengelakkan pelanggan daripada ditipu.

 

"Inisiatif untuk memindahkan Secure2u ke aplikasi MAE juga menyokong arahan Bank Negara Malaysia agar bank berhijrah daripada One Time Passwords (OTP) melalui SMS kepada cara yang lebih selamat untuk mengesahkan transaksi.

 

"Kami komited untuk memerangi penipuan kewangan; dengan mempercepatkan pendigitalan dan pemodenan teknologi melalui peningkatan infrastruktur dan sentiasa memperhalusi ciri keselamatan semua tawaran selaras dengan tujuan 'Menginsankan Perkhidmatan Kewangan' kami," katanya dalam kenyataan hari ini.

 

Langkah keselamatan ini disertakan dengan tempoh pengaktifan 12 jam sekali apabila pelanggan mengaktifkan Secure2u pada aplikasi MAE buat kali pertama atau pada peranti lain. 

 

Tempoh pengaktifan 12 jam bertujuan untuk menghalang kelulusan transaksi tanpa kebenaran dan menyediakan perlindungan yang dipertingkatkan untuk pelanggan. 

 

Pada masa ini, tiada transaksi yang memerlukan kebenaran Secure2u boleh dilakukan dalam tempoh pengaktifan 12 jam. 

 

Untuk memastikan pengalaman yang lebih lancar dalam peralihan kepada aplikasi Secure2u kepada MAE, Maybank menggesa pelanggan mereka untuk berpindah ke Secure2u secepat mungkin.

 

Pada Februari 2023, Maybank memperkenalkan 'Kill Switch' pada aplikasi MAE dan laman web M2U sebagai alat tambahan untuk melindungi dana pelanggan daripada penipuan dalam talian. 

 

Ciri Kill Switch membolehkan pelanggan menyahaktifkan akses Maybank2u mereka buat sementara waktu dan menyekat penggunaan kad kredit mereka apabila mengesan sebarang transaksi yang mencurigakan. 

 

Ciri Kill Switch akan ditambahkan ke dalam aplikasi MAE tidak lama lagi untuk pengguna kad debit Maybank menjelang Jun 2023. - DagangNews.com