Pengilang produk keluli Sabah, Colform bakal disenaraikan di Pasaran ACE sasar bina kilang di Klang | DagangNews Skip to main content

Pengilang produk keluli Sabah, Colform bakal disenaraikan di Pasaran ACE sasar bina kilang di Klang

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 12 Julai - Pembuat produk keluli berpangkalan di Sabah, Colform Group Bhd merancang untuk disenaraikan di Pasaran ACE, dengan matlamat menggunakan hasil yang diperoleh bagi memasang barisan pengeluaran salutan gegelung warna, membina kemudahan penyimpanan baharu di Kota Kinabalu dan meneroka pasaran Semenanjung Malaysia dengan membina kilang di Klang.

 

Selepas tawaran awam permulaan (IPO), keluarga Kang akan terus mengawal Colform dengan lebih 70% kepentingan.

 

Dalam draf prospektus yang difailkan, Colform berkata IPO syarikat itu akan melibatkan terbitan awam 114.42 juta saham biasa baharu dan tawaran untuk penjualan 54 juta saham sedia ada.

 

Daripada 114.42 juta saham biasa baharu, sejumlah 30 juta akan diperuntukkan kepada rakyat Malaysia dan enam juta kepada orang yang layak.

 

Kira-kira 75 juta akan diperuntukkan kepada pelabur bumiputera terpilih yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Perindustrian, manakala baki 3.42 juta saham baharu akan ditempatkan secara persendirian kepada pelabur terpilih.

 

Penganjur Colform ialah pengarah urusan Kang Ket Hung dan pengarah eksekutif Kang Phui Yie dan Kang Phui Ting.

 

Syarikat persendirian mereka, Kang Ming Trading, akan mengawal 70.86% dalam Colform selepas IPO.

 

Dengan wang yang diperoleh daripada penyenaraian, Colform berhasrat untuk menghasilkan gegelung bersalut warna secara dalaman dengan memasang barisan pengeluaran salutan gegelung warna.

 

Ia juga akan membina kemudahan penyimpanan dengan jumlah keluasan binaan 40,000 kaki persegi, bersebelahan dengan kilang Kota Kinabalu.

 

Selain itu, ia berhasrat untuk mengembangkan perniagaannya ke Semenanjung Malaysia dengan membuka kilang di Klang, Selangor.

 

Colform menawarkan rangkaian luas produk keluli termasuk kepingan bumbung, aksesori bumbung, pelapik dinding, produk keluli hiasan, bidai penggelek, purlin dan baten, bingkai pintu dan tingkap serta dek lantai.

 

Ia juga mengeluarkan sistem rangka keluli untuk sistem bangunan perindustrian.

 

Mercury Securities Sdn Bhd ialah penaja untuk IPO tersebut.

 

Selain untuk projek pembinaan, Colform berkata ia bertanggungjawab untuk menyediakan perkhidmatan bekalan dan pemasangan dan/atau perkhidmatan pengurusan projek untuk projek pembinaan.

 

“Kami tidak membuat sebarang kontrak jangka panjang dengan pelanggan kami dan semua jualan kami adalah berdasarkan pesanan pembelian yang dibuat oleh pelanggan.

 

"Kekurangan kontrak jangka panjang disebabkan terutamanya oleh sifat perniagaan kami dan amalan pelanggan yang lazim, di mana penjualan produk kami tertakluk kepada keperluan khusus pelanggan kami berdasarkan keperluan projek mereka," katanya. - DagangNews.com