Pengukuhan nilai ringgit beri kesan bercampur-campur ke atas pendapatan korporat, kata AmInvestment | DagangNews Skip to main content

Pengukuhan nilai ringgit beri kesan bercampur-campur ke atas pendapatan korporat, kata AmInvestment

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 2 Ogos - AmInvestment Bank Bhd menjangkakan ringgit yang lebih kukuh akan memberi kesan bercampur-campur ke atas pendapatan korporat.

 

Pada pukul 9.30 pagi, ringgit berada pada paras RM4.55 berbanding dolar Amerika Syarikat (AS).

 

Katanya, keadaan itu sebahagian besarnya akan menguntungkan pengimport dan menjejaskan syarikat yang terlibat dengan perdagangan eksport.

 

Ringgit yang lebih kukuh juga akan memberi kesan negatif kepada pengeksport dalam sektor teknologi, minyak dan gas serta syarikat pembuatan terpilih.

 

Firma penyelidikan itu berkata, syarikat teknologi seperti Inari Amertron, Pentamaster, Vitrox, MPI dan Globetronics, pendedahan jualan dalam denominasi dolar Amerika Syarikat (AS) dengan sebahagiannya dikurangkan kos input sumber tempatan yang mempunyai anggaran penurunan antara 5% hingga 10% kepada pendapatan.

 

"Bagi pemain minyak dan gas seperti Yinson, Hibiscus Petroleum dan Bumi Armada, pengukuhan ringgit dijangka memberi negatif kepada syarikat minyak dan gas yang terdedah kepada operasi huluan kerana jualan minyak mentah Brent dan/atau gas asli berada dalam dolar AS.

 

"Begitu juga, perkhidmatan seperti pajakan aset unit penyimpanan dan pemunggahan pengeluaran terapung (FPSO) atau perkhidmatan kapal marin juga dijangka melihat kesan negatif kerana kadar sewa segera dan berjangka juga dalam dolar.

 

"Selain itu, ia juga akan memberi kesan kepada pengeluar sarung tangan berorientasikan eksport kerana lebih 90% daripada hasil adalah dalam dolar," katanya dalam nota kajian, hari ini.

 

Walaupun ringgit mengukuh sebanyak 3.2% dari bulan ke bulan dan 4.7% sejak 23 April tahun ini kepada RM4.56 pada masa ini, firma penyelidikan itu berpendapat sasaran akhir suku eempat tahun ini sebanyak RM4.63 masih sesuai memandangkan ketidaktentuan geopolitik semasa dan pilihan raya presiden AS.

 

Sementara itu, AmInvestment berkata, pengukuhan nilai ringgit secara amnya memberi manfaat kepada sektor automotif kerana ia mengurangkan kos bahan yang diimport.

 

Bagaimanapun, ia tidak ditetapkan pada kadar pasaran semasa untuk tempoh tiga hingga enam bulan, dan oleh itu ringgit yang kukuh perlu dikuasai pada kadar ini lebih lama untuk faedah dapat dilihat pada masa hadapan.

 

"Bagi syarikat penerbangan dalam sektor pengangkutan, ketibaan pelancong mungkin mendapat manfaat kerana kos bahan api yang lebih tinggi disalurkan kepada penumpang.

 

"Bagi segmen pengguna, dolar yang lebih lemah akan menjadi positif bagi kebanyakan pemain ruji kerana bahan mentah kebanyakannya diperolehi di luar negara dan kami percaya ia akan memberi pendapatan positif bagi syarikat seperti Berjaya Food, Spritzer, Power Root, Nestle dan Guan Chong.

 

"Bagi sektor penjagaan kesihatan, ia akan memberi kesan lebih baik ke atas pendapatan teras Apex Healthcare dan IHH Healthcare," katanya.- DagangNews.com