Peningkatan SST kepada 8% diunjur beri kesan negatif terhadap kecairan pasaran bagi jangka sederhana - AmInvestment | DagangNews Skip to main content

Peningkatan SST kepada 8% diunjur beri kesan negatif terhadap kecairan pasaran bagi jangka sederhana - AmInvestment

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 16 Okt - Peningkatan cukai perkhidmatan (SST) daripada 6% ke 8% dijangka melembapkan kecairan pasaran bagi jangka masa sederhana akibat kos urus niaga yang tinggi, kata AmInvestment Bank Research.

 

Katanya, kenaikan itu tidak akan memberi kesan kepada sektor makanan dan minuman (F&B) dan telekomunikasi tetapi memberi kesan terhadap sektor lain termasuk logistik, pembrokeran, penajajaminan dan karaoke.

 

"Peningkatan itu akan menyaksikan kos urus niaga yang lebih tinggi, terutamanya untuk pelabur runcit dan peniaga, yang berpotensi melembapkan kecairan pasaran dalam tempoh sederhana melainkan kerajaan memberikan pengecualian tambahan," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma penyelidikan itu berkata, kerajaan juga akan melaksanakan cukai keuntungan modal pada 10% untuk pelupusan saham tidak tersenarai mulai 1 Mac 2024.

 

BACA JUGA: Kerajaan laksana Cukai Keuntungan Modal pada kadar 10%, SST 8% mulai 1 Mac 2024

 

Walaupun ini boleh melembapkan aktiviti modal teroka, kesannya boleh dikurangkan sebahagiannya untuk beberapa perjanjian perbankan pelaburan kerana pelupusan tawaran awam permulaan (IPO) dan penstrukturan semula saham dalam kumpulan yang sama akan dipertimbangkan untuk pengecualian. 

 

"Pada masa ini, pembayar cukai boleh memilih 10% daripada keuntungan bersih atas pelupusan saham atau 2% daripada nilai jualan kasar.

 

"Sementara itu, kos pentadbiran untuk perusahaan kecil sederhana boleh meningkat dengan e-invois, walaupun ini akan mula dilaksanakan untuk syarikat besar dengan jualan tahunan melebihi RM100 juta mulai 1 Ogos 2024, dengan perniagaan lain secara berperingkat mulai 1 Julai 2025," katanya.

 

Firma penyelidikan itu berkata, seperti yang diketengahkan oleh beberapa menteri sejak awal tahun ini, kerajaan akan secara beransur-ansur menyasarkan semula subsidi dengan menghapuskan kawalan harga ke atas harga ayam dan telur bagi menjamin keselamatan bekalan.

 

Katanya, bersama dengan RM10 bilion diperuntukkan untuk sumbangan tunai Rahmah dan bantuan tunai RM2.4 bilion untuk isi rumah miskin, warga emas dan kanak-kanak, ini akan memberi manfaat kepada Leong Hup International manakala Power Root boleh mengurangkan kenaikan duti eksais sebanyak 10 sen/liter kepada 50 sen/liter pada minuman manis dengan perumusan semula kepada bahan alternatif.

 

Walaupun pengguna terpilih seperti syarikat pengangkutan akan terus menikmati subsidi diesel, pengguna sementara yang lain akan dikecualikan. 

 

"Namun begitu, kami gembira bahawa subsidi petrol RON95 akan dikekalkan, kerana sebarang pengurangan boleh membawa kepada inflasi am yang lebih tinggi dan melembapkan kuasa beli pengguna," katanya. - DagangNews.com