Belanjawan 2025: Tiada kejutan untuk merangsang atau ganggu pasaran ekuiti - analisis pakar | DagangNews Skip to main content

Belanjawan 2025: Tiada kejutan untuk merangsang atau ganggu pasaran ekuiti - analisis pakar

oleh JOHARDY IBRAHIM

WALAUPUN menyediakan peruntukan terbesar dalam sejarah belanjawan negara sebanyak RM421 bilion, Belanjawan 2025 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 18 Oktober lalu, tidak mencetuskan kejutan seperti yang dijangkakan, kata MIDF Research.

 

Firma penyelidikan itu menganggap bahawa "tiada kejutan besar dalam Belanjawan 2025 di peringkat tajuk utama untuk merangsang atau mengganggu pasaran ekuiti tempatan secara material".

 

“Sektor pembinaan adalah penerima manfaat yang jelas daripada DE (perbelanjaan pembangunan). Walaupun pengurangan DE, penerima paling jelas Bajet 2025 ialah sektor pembinaan,” kata firma penyelidikan itu.

 

Ia juga menamakan sektor pengguna sebagai satu lagi penerima manfaat yang berpotensi. “Walaupun ada rancangan untuk merasionalisasikan subsidi RON95, ia hanya akan dilaksanakan pada pertengahan 2025,” kata MIDF Research.

 

“Selain itu, 85% rakyat Malaysia akan terus menerima beberapa bentuk sokongan. Gabungan bantuan kewangan dan bantuan tunai dijangka mewujudkan persekitaran yang positif untuk kedua-dua ruji adan barangan mengikut budi bicara, sekali gus meningkatkan permintaan pengguna keseluruhan dan pertumbuhan sektor.”

 

 

iktisad

 

 

"Pasaran akan kekal tenang didorong oleh aliran masuk mudah tunai dan asas yang berdaya tahan.

 

"Melangkah ke hadapan, kami menjangkakan pasaran ekuiti tempatan akan kekal tenang didorong oleh aliran masuk mudah tunai asing yang selanjutnya," kata MIDF Research.

 

Sementara itu, TA Securities Research adalah "positif" terhadap Belanjawan 2025 kerana peruntukan besar berbanding ramalannya sebanyak RM403.7 bilion mengandungi langkah-langkah realistik untuk mencapai ramalan pertumbuhan ekonomi rasmi sebanyak 4.5%-5.5% pada 2025 berbanding 4.8%-5.3% yang dinaik taraf pada 2024.

 

“Unjuran defisit fiskal yang lebih rendah sebanyak 3.8% daripada KDNK (TA: 3.7%) tahun depan berbanding 4.3% pada 2024 di belakang pertumbuhan hasil 5.5% (2.3% pada 2024) turut menyerlahkan kemungkinan ia melepasi Jangka Sederhana. Sasaran Rangka Kerja Fiskal sebanyak 3.5% pada 2027,” berpendapat firma penyelidikan itu dalam semakan Belanjawan 2025nya.

 

"Kemungkinan ini jelas dengan komitmen kerajaan untuk melaksanakan rasionalisasi subsidi RON95 pada pertengahan 2025 untuk warga asing dan 15% rakyat Malaysia terkaya untuk menjimatkan RM8 bilion."

 

Hasil cukai melonjak

Di atas segalanya, TA Securities Research juga menunjukkan peningkatan dalam kutipan hasil kerajaan Persekutuan yang diunjurkan berkembang sebanyak 5.5% untuk mencecah RM339.7 bilion atau 16.3% daripada KDNK tahun depan – lebih tinggi daripada anggaran RM325.3 bilion – selaras dengan prospek ekonomi yang lebih positif.

 

Daripada jumlah ini, hasil cukai yang diunjurkan pada RM259 bilion kekal sebagai penyumbang dominan (pada 76.3% atau 12.4% daripada KDNK) manakala hasil bukan cukai dijangka mencecah RM80.7 bilion atau 3.9% daripada KDNK.

 

Seperti yang dijangkakan secara meluas, anggaran hasil kerajaan Persekutuan 2024 telah disemak ke atas kepada RM322 bilion, meningkat daripada anggaran awal RM308 bilion.

 

 

hikayat

 

 

Sementara itu, Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research menjangkakan rasionalisasi subsidi bahan api RON95 yang disasarkan berkuat kuasa pertengahan 2025 akan memberi impak mendadak terhadap permintaan jualan kereta mulai 2H 2025 dan seterusnya, terutamanya jenama bukan nasional berharga melebihi RM80,000.

 

"Dari segi yang lebih positif, kadar gaji minimum dan gaji penjawat awam yang lebih tinggi (menjelang akhir 2024) berkemungkinan akan meningkatkan jualan kereta terutamanya untuk jenama nasional," unjuran firma penyelidikan itu dalam tinjauan pasaran Bajet 2025.

 

“Pengenalan model Perodua EV (kenderaan elektrik) yang akan datang (dan juga Proton) berharga di bawah RM100,000 dijangka mempercepatkan penggunaan EV di Malaysia.”

 

Di tempat lain, HLIB Research memuji ketiadaan kenaikan duti eksais untuk minuman beralkohol bersama-sama dengan usaha kerajaan untuk memerangi aktiviti penyeludupan melalui peruntukan RM60 juta kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup dan Jabatan Kastam Diraja Malaysia.

 

Inisiatif berterusan ini dijangka dapat mengawal - jika tidak mengurangkan bahagian pasaran haram - sekali gus membolehkan pembuat bir memanfaatkan prospek penggunaan yang lebih kukuh untuk 2025.

 

Firma penyelidikan itu juga menjangka pelepasan cukai individu ke atas pembayaran faedah pinjaman perumahan yang akan "menggalakkan pemilikan rumah daripada menyewa" sebagai bermanfaat untuk pemaju yang menumpukan pada segmen rumah mampu milik.

 

Untuk mengehadkan semula, Bajet 2025 telah mencadangkan pelepasan cukai sehingga RM7,000 untuk hartanah kediaman bernilai sehingga RM500,000 dan pelepasan cukai sehingga RM5,000 untuk hartanah kediaman berharga antara RM500,000 dan RM750,000.

 

Pengecualian ini boleh dituntut selama tiga tahun taksiran berturut-turut ke atas perjanjian jual beli (S&P) yang diselesaikan dalam 1 Jan 2025 dan 31 Dis 2027. - DagangNews.com