Penjualan besar-besaran saham kaunter bermodal kecil tidak seharusnya kacau keyakinan pelabur, kata RHB Research | DagangNews Skip to main content

Penjualan besar-besaran saham kaunter bermodal kecil tidak seharusnya kacau keyakinan pelabur, kata RHB Research

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 30 Jan - Penjualan besar-besaran saham dalam kalangan kaunter bermodal kecil dan saham sen di Bursa Malaysia dalam tempoh tiga minggu pertama tahun ini tidak seharusnya menghalang keyakinan pelabur dalam mencari saham asas yang baik, menurut RHB Research.

 

Ketika pelabur terus membeli-belah untuk meraih hasil pertumbuhan, firma penyelidikan itu berkata, pelabur akan terus mempunyai kecenderungan untuk melihat ruang harga yang lebih menarik dalam ruang bermodal kecil hingga pertengahan berbanding dengan bermodal besar yang mahal.

 

"Walaupun kaunter saham bermodal kecil hingga pertengahan sering diutamakan untuk prospek pertumbuhan yang lebih tinggi, pilihan yang seimbang, digabungkan dengan saham tertumpu nilai dan pertumbuhan, akan sesuai dalam persekitaran semasa."

 

Oleh itu, RHB menyeru agar fokus diberi kepada kualiti pendapatan, pemeliharaan margin, aliran tunai dan penjanaan hasil kerana ia akan menjadi yang terpenting, terutamanya dalam latar belakang konflik geopolitik yang tegang, peningkatan kos dan ketidaktentuan permintaan.

 

Lebih setengah dozen kaunter di Bursa, kebanyakannya bermodal kecil, mencecah had dalam tempoh dua minggu pada pertengahan Januari, setelah dilanda tekanan jualan yang tinggi di tengah-tengah sentimen negatif dan panggilan margin yang mengelilingi pasaran.

 

Antara saham yang terjejas ialah Rapid Synergy Bhd, YNH Property Bhd, Sarawak Consolidated Industries Bhd, Widad Group Bhd, Leform Bhd, Tanco Holdings Bhd, Jentayu Sustainables Bhd, Artroniq Bhd, Mercury Securities Bhd dan Silver Ridge Holdings Bhd.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Hampir 900 kaunter catat rugi, Bursa Malaysia jatuh 12.03 mata kepada 1,479.18 pada Khamis

 

Sementara itu, pelbagai pelan tindakan ekonomi dan pelan induk yang diperkenalkan kerajaan, seperti Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional dan Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030, akan terus menjadi tonggak kepada pelbagai tema dan idea pelaburan menjelang 2024, kata RHB.

 

"Optimisme mengenai prospek pendapatan korporat yang lebih kukuh pada asas rendah pada tahun 2023 mungkin terus memberi sokongan kepada aktiviti perdagangan.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Kerugian 3 syarikat cetus kesan domino di Bursa Malaysia, akibatkan RM7.1 bilion permodalan saham lenyap

 

"Kami percaya pembelian ke atas saham yang merosot kemungkinan besar akan menjadi satu lagi tema utama yang bakal direalisasikan," kata firma penyelidikan itu.

 

RHB menyerlahkan beberapa industri yang boleh memihak pada 2024, termasuk pengguna, pembinaan, logistik, minyak dan gas, hartanah, teknologi dan tenaga hijau. - DagangNews.com