Penjualan tanah RM170 juta YNH kepada Sunway diberi lanjutan kali keempat untuk memenuhi syarat | DagangNews Skip to main content

Penjualan tanah RM170 juta YNH kepada Sunway diberi lanjutan kali keempat untuk memenuhi syarat

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 16 Feb - Cadangan penjualan tanah pegangan bebas seluas 2.063 hektar (5.098 ekar) di Desa Seri Hartamas kepada Kumpulan Sunway pada harga RM170 juta oleh YNH Property Bhd dilanjutkan buat kali keempat, iaitu sehingga 12 Mei 2024.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, unit milik penuh YNH Kar Sin Bhd dan Sunway Bhd, Sunway Living Sdn Bhd, telah bersetuju pada 9 Februari untuk melanjutkan tempoh bersyarat selama tiga bulan lagi selepas tamat tempoh ketiga lanjutan tiga bulan.

 

Ia melanjutkan tarikh tamat untuk YNH memenuhi syarat perjanjian dahulu sehingga 12 Mei 2024, mulai 10 Feb.

 

YNH menandatangani perjanjian untuk menjual tanah itu kepada Sunway Living hampir setahun yang lalu pada 12 Mei 2023.

 

Syarat-syarat terdahulu termasuk pelbagai kelulusan untuk diperoleh dan dokumen dihantar.

 

Di bawah perjanjian itu, akan ada tambahan RM50 juta tambahan pada harga jika YNH berjaya mendapatkan perintah pembangunan baharu daripada pihak berkuasa untuk projek dengan nisbah plot minimum tujuh dalam tempoh satu tahun mulai 12 Mei 2023.

 

Sementara Kar Sin adalah vendor yang dinamakan, pemilik berdaftar tanah itu ialah Imbuhan Sempurna Sdn Bhd, manakala pemilik benefisial pertamanya ialah Great Wall Park Sdn Bhd (GWP).

 

Imbuhan Sempurna dan GWP dimiliki oleh Yu Teong Wei dan Lau Sheng Ming.

 

Pada Januari tahun ini, YNH lewat mendedahkan bahawa Kar Sin telah menandatangani perjanjian jual beli dan perjanjian tambahan dengan GWP pada April 2022 untuk memperoleh tanah Desa Seri Hartamas.

 

Perjanjian tambahan itu menyaksikan kedua-dua pihak bersetuju untuk menamatkan perjanjian pembinaan siap guna 2016 sebelum ini untuk pembangunan kediaman dan komersial bercampur di tanah itu, yang mana Kar Sin membayar deposit keselamatan RM239.5 juta.

 

Dengan pembatalan perjanjian siap pakai, RM150 juta daripada deposit yang dibayar akan diiktiraf sebagai bayaran Kar Sin untuk memperoleh tanah itu, manakala GWP akan memulangkan baki RM89.5 juta kembali kepada Kar Sin.

 

Saham YNH berakhir setengah sen atau 0.76% lebih rendah pada 65.5 sen, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran sebanyak RM343.95 juta.- DagangNews.com