Peraturan ketat akan menolak vaper kembali ke tembakau - MVA | DagangNews Skip to main content

Peraturan ketat akan menolak vaper kembali ke tembakau - MVA

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 8 Ogos - Malaysian Vapers Alliance (MVA), sebuah kumpulan advokasi tempatan untuk pengguna vape, menyuarakan kebimbangan mengenai potensi kesan Akta Kawalan Produk Merokok untuk Kesihatan Awam 2024 (Akta 852) terhadap komuniti vape. 

 

Akta 852 yang kini dalam semakan akhir di Jabatan Peguam Negara (AGC), MVA menggesa penggubal undang-undang untuk mempertimbangkan akibat daripada peraturan yang terlalu ketat terhadap pengguna vape, terutamanya bekas perokok yang telah berhenti merokok dengan beralih kepada vape.

 

Satu tinjauan yang dijalankan oleh MVA tahun lepas menunjukkan 73.7% pengguna vape di Malaysia merupakan bekas perokok. 

 

MVA memberi gambaran kepada Kerajaan bahawa tindakan mengklasifikasikan produk vape dalam kategori yang sama dengan rokok di bawah peraturan baharu, termasuk langkah-langkah ketat seperti larangan mempamerkan produk vape, boleh mendorong bekas perokok ini kembali merokok.

 

Peralihan ini akan merosakkan usaha kesihatan awam untuk mengurangkan kadar merokok.

 

Presiden Malaysian Vapers Alliance, Khairil Azizi Khairuddin berkata,  kepentingan peraturan berasingan antara produk vape dan tembakau untuk mencegah penurunan dalam hasil kesihatan awam.

 

vape
Khairil Azizi Khairuddin

 

"Peraturan yang keras yang tidak membezakan antara vape dan merokok, seperti melarang mempamerkan produk vape, boleh menyebabkan ramai pengguna vape yang telah berjaya berhenti merokok tembakau tradisional kembali kepada tabiat lama mereka. 

 

"Peralihan sebegini bukan sahaja membahayakan kesihatan mereka tetapi juga membalikkan kemajuan negara dalam mengurangkan kelaziman merokok di Malaysia.

 

"Kami menggesa kerajaan untuk mengambil pendekatan yang seimbang yang mengiktiraf potensi pengurangan kemudaratan vape dan menyediakan persekitaran yang menyokong agar pengguna vape dapat menjauhi tembakau.

 

Tinjauan MVA juga mendedahkan bahawa majoriti pengguna vape (80.1%) beralih kepada vape kerana ia membantu mereka berhenti merokok. 

 

Pelaksanaan peraturan yang keras, yang tidak mengambil kira fakta-fakta ini, boleh merosakkan kemajuan dalam mengurangkan kadar merokok di negara ini.

 

"MVA menyeru Kementerian Kesihatan (MOH) untuk memastikan bahawa versi akhir Akta 852 merangkumi peraturan yang munasabah yang menyokong pengurangan kemudaratan dan tidak mengklasifikasikan produk vape sama seperti rokok. 

 

"Kami percaya bahawa peraturan yang berinformasi dan seimbang dapat melindungi kesihatan awam sambil memastikan bahawa pengguna vape tidak kembali kepada merokok," katanya.

 

MVA komited komited untuk memperjuangkan hak pengguna vape dan menyokong dasar berasaskan bukti yang mendukung pengurangan kemudaratan dan kesihatan awam. 

 

MVA  akan terus berkerjasama dengan pihak berkepentingan dan memberikan input untuk memastikan keperluan dan kebimbangan komuniti vape diambil kira.- DagangNews.com