Perbankan digital bantu Malaysia pulihkan ekonomi pasca pandemik | DagangNews Skip to main content

Perbankan digital bantu Malaysia pulihkan ekonomi pasca pandemik

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

 

DEFINISI Perbankan Digital ialah perbankan yang dilakukan melalui platform digital, menghapuskan semua kertas kerja seperti cek, slip bayar masuk, Draf Permintaan dan sebagainya. 


Ini bermakna kesediaan semua aktiviti perbankan dalam talian. Bank digital, bagaimanapun, tidak mempunyai cawangan bank fizikal untuk beroperasi.

 

Perkhidmatan ini adalah sebahagian daripada platform digital hujung ke hujung bersepadu. Mereka menyediakan pemprosesan tanpa cawangan dan lancar dari hujung ke hujung operasi perbankan yang dimulakan oleh pelanggan daripada telefon mudah alih melalui aplikasi perbankan mudah alih.

 

Bank digital sahaja menyediakan kemudahan perbankan secara eksklusif melalui platform digital, seperti mudah alih, tablet dan Internet. Ia menawarkan perkhidmatan asas dalam cara yang paling mudah, dengan bantuan dokumentasi elektronik, data masa nyata dan proses automatik.

 

Malaysia akan memiliki 5 lesen bank digital yang diiktiraf oleh Bank Negara Malaysia (BNM) pada suku pertama 2022.

 

Sebenarnya bank digital memiliki fungsi yang hampir serupa dengan bank fizikal atau tradisional. Bank digital menawarkan perkhidmatan seperti pengeluaran, simpanan kewangan, bahagian deposit, pemindahan dan aliran data transaksi.

 

Yang berbeda ialah penerapan teknologi dalam sistem kecerdasan buatan (AI) dan penggunaan pelbagai API ditawarkan untuk setiap perkhidmatan bank digital.

 

Bank digital membantu kumpulan yang selalu disingkirkan hak pinjaman dan berskala kecil.


 

fudzail

 


RANCAKKAN EKONOMI

Ini dapat merancakkan pertumbuhan ekonomi dan meningkatkan keyakinan pada pembangunan. Dengan penerapan teknologi memudahkan bank digital untuk mengenal pasti trafik dan kewangan selain sistem dokumentasi menjadi lebih lancar secara maya dan menjimatkan kos.

 

Bank digital baharu dan keupayaan baharu dalam sektor perbankan Malaysia akan mewujudkan standard yang lebih tinggi dan memacu pasaran perkhidmatan kewangan yang lebih rancak.

 

Perbankan digital akan meningkatkan akses perbankan kepada semua, membolehkan semua orang mengambil bahagian dalam ekonomi digital, yang akan menjadi positif untuk kemajuan ekonomi negara.

 

Bank digital baharu akan mengubah landskap kompetitif industri perbankan tempatan.

 

Ini sebagai balasan akan memaksa semua bank untuk melihat semula hartanah mereka sendiri dan meneroka apa lagi yang boleh mereka lakukan untuk menambah baik cadangan perniagaan mereka sendiri kepada pelanggan.

 

Bank perlu mengamalkan pendekatan yang akan memastikan pemeliharaan kestabilan perbankan dan keseluruhan sistem kewangan negara.

 

Peraturan perbankan mengenai pencegahan pengubahan wang haram dan mengenali pelanggan akta perlindungan data peribadi, serta keperluan kecairan dan pemeliharaan modal untuk entiti mesti dipatuhi bagi memastikan kepercayaan dan kestabilan sistem terpelihara.

 

Bank digital tidak menanggung sebarang kos warisan, mereka akan dapat mengekalkan kos yang lebih rendah untuk memberi perkhidmatan kepada pelanggan mereka.


 

fudzail

 


CABARAN UTAMA

Cabaran utama bagi mereka adalah sama ada mereka boleh mengembangkan perkhidmatan mereka selain daripada menyediakan perkhidmatan pembayaran dan bertindak sebagai agregator.

 

Fungsi bank adalah pengantaraan menguruskan liabiliti dan kemudian melalui pendekatan leverage, meminjamkan dana untuk membantu mengembangkan ekonomi.

 

Garis panduan perbankan digital mengehadkan tahap persaingan tidak produktif dan kemusnahan nilai dalam sektor perbankan.

 

Penting bagi penyandang untuk memperhebatkan pelancaran digital mereka, serta meneruskan serangan dalam mencipta produk baharu dan berkembang ke segmen baharu seperti perusahaan mikro, untuk memberi perkhidmatan kepada golongan yang kurang mendapat perkhidmatan.

 

Apabila bank digital baharu melalui proses permohonan, penyandang berkemungkinan memerhati dan memodelkan senario yang berpotensi, mengenal pasti segmen pelanggan yang berpotensi menjadi risiko penerbangan dan merangka strategi yang sesuai untuk mempertahankan segmen tersebut.

 

Bank digital direka bentuk untuk memperbanyakkan rejim pemerolehan dan pemenuhan pelanggan yang berbeza.


 

fudzail

 


Konsortium bank digital cenderung untuk memasukkan pemain bukan bank yang disatukan untuk memastikan dunia semua terbaik, menggabungkan kekuatan dalam pembuatan produk kepada kekuatan dalam pengedaran, mengurangkan kos pemerolehan pelanggan dan pada masa yang sama menggunakan jumlah yang besar data dan analitik untuk memacu risikan kredit.

 

Pintu masuk pemain baharu dan keupayaan baharu ini yang dijangka mewujudkan standard yang lebih tinggi dan memacu pasaran perkhidmatan kewangan yang lebih rancak. Dimana impak utama yang perlu dihadapi oleh sektor perbankan secara kompetitif.

 

Bank digital beroperasi pada asas kos dan kecekapan yang sangat berbeza. Keuntungan akan menjadi fungsi seberapa cepat dan cekap bank digital boleh memperoleh pelanggan, dan sejauh mana boleh menyenangkan pelanggan.

 

Mempunyai akses kepada ekosistem dan permainan platform yang betul (sama ada dalam konsortium atau digabungkan dengan perkongsian lanjutan) adalah penting kerana seseorang itu berpotensi untuk mengedarkan produk dan memperoleh pelanggan pada kadar yang lebih mantap dan pada ekonomi yang menggalakkan.

 

Ini adalah tambahan kepada keupayaan untuk memanfaatkan set data yang lebih kaya yang mungkin berasal daripada kes penggunaan platform pihak ketiga. Bukan perbankan  yang seterusnya membantu memacu model kredit alternatif yang lebih baik untuk keuntungan.

 

Bank digital sudah tentu boleh menguntungkan, tetapi kejayaan akan didorong dengan ketara oleh keupayaan untuk bekerjasama dengan baik dan menggunakan model perniagaan yang berbeza untuk menjangkau pelanggan di mana mereka berada secara digital.

 

Kita menanti bank digital untuk perkembangan ekonomi dan teknologi sewaktu negara masih dilanda epidemik COVID-19 yang berseterusan dengan viarian baru Omicron yang dikatakan mudah berjangkit. - DagangNews.com