Perbincangan Sarawak ambil alih Pelabuhan Bintulu masih berlangsung, tiada garis masa khusus | DagangNews Skip to main content

Perbincangan Sarawak ambil alih Pelabuhan Bintulu masih berlangsung, tiada garis masa khusus

Mesyuarat agung tahunan Bintulu Port Holdings Berhad di Kuching pada 27 April 2023.

KUCHING 27 April - Perbincangan untuk Kerajaan Sarawak mengambil alih Lembaga Pelabuhan Bintulu (BPA) daripada Kerajaan Persekutuan masih diteruskan, kata Pengerusi Bintulu Port Holdings Berhad (BPHB), Datuk Abdul Mutalib Alias.

 

Beliau berkata BPHB sentiasa mengikuti proses dan perbincangan, serta menyokong keputusan kedua-dua kerajaan negeri dan persekutuan berhubung perkara itu.

 

“Kami berharap kami dapat menetapkan tarikh itu tetapi pada masa ini, perbincangan masih diteruskan. Kami tidak mempunyai garis masa tertentu,” katanya pada sidang media selepas mesyuarat agung tahunan BPHB ke-27 di sini.

 

"Mengenai operasi, perniagaan adalah seperti biasa."

 

Pada 30 Januari lalu, Premier Tan Sri Abang Johari Tun Openg mengumumkan kerajaan negeri berhasrat mengambil semula kawalan Pelabuhan Bintulu daripada Kerajaan Persekutuan sebagai sebahagian daripada strategi pembangunan pelabuhan keseluruhan negeri, dan akan berbincang dengan Putrajaya mengenainya.

 

Pada 3 Februari, Timbalan Premier yang juga Menteri Pembangunan Infrastruktur dan Pelabuhan Datuk Amar Douglas Uggah Embas berkata kementeriannya telah ditugaskan untuk mengetuai perbincangan dengan Kementerian Pengangkutan di Putrajaya mengenai hasrat Sarawak mengambil semula Pelabuhan Bintulu.

 

Uggah berkata mengambil alih Pelabuhan Bintulu akan menjadi “tugas kecil” bagi kerajaan Sarawak.

 

Terdahulu, Abdul Mutalib berkata jumlah pengeluaran tahunan kargo kumpulan BPHB pada 2022 meningkat sebanyak 7.6% kepada 50.73 juta tan metrik berbanding 47.16 juta tan metrik pada 2021.

 

Peningkatan prestasi itu diterajui oleh peningkatan dalam pengeluaran Gas Asli Cecair (LNG), yang meningkat 8.5% daripada 22.95 juta tan tahun lepas kepada 24.89 juta tan metrik pada 2022.

 

Kumpulan itu juga mengalami pengembangan volum dalam kargo bukan LNG, yang meningkat sebanyak 6.7% kepada 25.83 juta tan metrik berbanding 24.21 juta tan metrik pada 2021.

 

“Didorong oleh ekonomi antarabangsa dalam laluan kepada pemulihan, jumlah ketibaan kapal bagi kumpulan yang direkodkan pada 2022 ialah 7,505 ketibaan, mewakili peningkatan sebanyak 11.4% berbanding 6,735 panggilan pada 2021.

 

Kapal LNG meningkat 3.1% kepada 469 ketibaan, manakala bukan kapal LNG menyumbang kepada sebahagian besar kenaikan tahun ini, meningkat sebanyak 12% kepada 7,036,” katanya sambil menambah pukal cecair lain turut meningkat sebanyak 2.7%.

 

Kargo pukal kering di Pelabuhan Bintulu meningkat 3.9% pada 2022, manakala pukal kering di Pelabuhan Perindustrian Samalaju menyaksikan peningkatan mendadak sebanyak 21.7%.

 

Breakbulk juga meningkat di kedua-dua pelabuhan pada tahun itu, meningkat sebanyak 42.6% di Pelabuhan Bintulu dan sebanyak 27.6% di Pelabuhan Samalaju.

 

“Secara keseluruhannya, kumpulan itu merekodkan hasil operasi sebanyak RM791.26 juta, meningkat 8.6% berbanding 2021.

 

"Hasil daripada LNG, yang menyumbang 49% daripada jumlah hasil operasi, kekal sebagai penyumbang hasil utama. Peningkatan dalam volum kargo yang dikendalikan oleh ketiga-tiga anak syarikat operasi turut menyumbang kepada hasil operasi yang tertunggak ini.

 

“Sebaliknya, keuntungan selepas cukai kumpulan merosot kepada RM127.72 juta daripada RM363.19 juta yang dicatatkan pada tahun sebelumnya.

 

"Ini disebabkan terutamanya oleh transaksi sekali sahaja bagi pengiktirafan aset cukai tertunda yang timbul daripada elaun cukai pelaburan yang tidak digunakan di salah sebuah syarikat subsidiarinya, Samalaju Industrial Port Sdn Bhd pada 2021,” kata Abdul Mutalib.

 

AGM hari ini menyaksikan tujuh resolusi biasa dibentangkan untuk kelulusan pemegang saham dan kesemua tujuh resolusi itu dibawa. - DagangNews.com