Perdana Petroleum raih kontrak bernilai RM18.3 juta daripada Dayang | DagangNews Skip to main content

Perdana Petroleum raih kontrak bernilai RM18.3 juta daripada Dayang

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 14 Mac - Perdana Petroleum Bhd raih tiga kontrak carter daripada pemegang saham utamanya Dayang Enterprise Holdings Bhd.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, Perdana Petroleum mengumumkan bahawa anak syarikat milik penuhnya, Perdana Nautika Sdn Bhd menerima tiga Surat Anugerah (LOA) bertarikh 16 Jan daripada Dayang Enterprise Sdn Bhd — sebuah unit Dayang Enterprise.

 

Ketiga-tiga LOA itu melibatkan penyewaan satu unit tongkang kerja penginapan (AWB), dan dua unit kapal tunda & bekalan berlabuh (AHTS), bernilai kira-kira RM18.3 juta.

 

Tempoh penyewaan kapal adalah untuk tempoh 90 hari dari tarikh permulaan, kata Perdana Petroleum dalam pemfailan bursa.

 

Tarikh permulaan AWB bermula pada 14 Feb, manakala dua kontrak AHTS bermula pada 15 dan 18 Feb.

 

Piagam itu adalah urus niaga pihak berkaitan berulang (RRPT) di mana Kumpulan PPB telah mendapat mandatnya daripada pemegang saham PPB dalam mesyuarat agung tahunannya pada Mei tahun lepas dengan jumlah RM120 juta.

 

“Penyewaan kapal adalah sebahagian daripada pakatan strategik antara Kumpulan Dayang dan kumpulan Petroleum Perdana di mana penggunaan kapalnya boleh dimaksimumkan dan layak untuk membida lebih banyak kerja penyelenggaraan luar pesisir,” kata Perdana Petroleum.

 

Kontrak itu dijangka menyumbang secara positif kepada pendapatan kumpulan dalam tahun kewangan semasa berakhir 31 Dis 2023 (FY2023). - DagangNews.com