Permohonan pinjaman gadai janji, sewa beli, modal segmen isi rumah mencatat penurunan - pakar ekonomi | DagangNews Skip to main content

Permohonan pinjaman gadai janji, sewa beli, modal segmen isi rumah mencatat penurunan - pakar ekonomi

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 2 Feb - Segmen pinjaman bank mencatat pertumbuhan sebanyak 5.3% pada Disember 2023 yang mengatasi jangkaan tetapi penganalisis mendapati wujud penurunan permohonan isi rumah.

 

Sekiranya trend sedemikian berterusan, penganalisis percaya bahawa pertumbuhan pinjaman perniagaan sepatutnya memberi sedikit perlindungan kepada momentum yang perlahan daripada isi rumah tahun ini, memandangkan pelancaran beransur-ansur projek mega infrastruktur awam oleh kerajaan.

 

“Perlu diingat bahawa kami melihat penurunan dalam permohonan pinjaman dalam pemacu teras lain, seperti kategori gadai janji, sewa beli dan modal kerja,” kata MIDF Research dalam nota hari ini.

 

“Kami bimbang jika trend ini berterusan, kita akan melihat kelembapan pada pertumbuhan pinjaman 2024, walaupun bank nampaknya bergantung pada inisiatif kerajaan dan projek infrastruktur berskala besar untuk menyokong pertumbuhan pinjaman pada separuh kedua 2024,” tambahnya.

 

MIDF mengekalkan penarafan "positif" untuk sektor perbankan, meramalkan pertumbuhan pinjaman 4.5% hingga 5% untuk 2024, dengan pilihan utamanya ialah CIMB Group Holdings Bhd dan Alliance Bank Malaysia Bhd.

 

Firma penyelidikan itu berkata pertumbuhan pinjaman 2023 menyaksikan rangsangan saat akhir, melepasi jangkaan 4.5%-5%.

 

Walaupun pemacu runcit biasa seperti gadai janji, sewa beli dan pinjaman peribadi kekal stabil, MIDF berkata pinjaman perniagaan mempunyai bulan yang luar biasa pada bulan Disember, mungkin disebabkan oleh pengeluaran lanjutan selepas pilihan raya.


 

iktisad

 


Sementara itu, CGS-CIMB juga mengunjurkan pertumbuhan pinjaman yang lebih perlahan sebanyak 4% hingga 5% pada 2024, mencatatkan potensi kelembapan dalam pertumbuhan pinjaman automotif daripada 9.7% pada 2023 kepada kadar satu digit yang rendah tahun ini, berikutan jangkaan jualan kereta yang lebih lemah.

 

Firma penyelidikan itu juga meramalkan peruntukan kerugian pinjaman jinak oleh sistem perbankan pada suku keempat 2023, menjangkakan ia akan menghampiri, atau lebih rendah daripada RM1.46 bilion pada suku yang sama sebelumnya.

 

"Ini disimpulkan daripada penurunan sebanyak RM503.7 juta (-1.5% suku ke suku) dalam jumlah peruntukan industri perbankan pada suku keempat 2023," katanya.

 

CGS-CIMB mengesahkan penarafan “overweight” untuk sektor perbankan, disokong oleh hasil dividen yang kukuh sebanyak 5.1% yang dianggarkan untuk 2024, dengan pilihan utama ialah Hong Leong Bank Bhd, Public Bank Bhd dan RHB Bank Bhd.

 

RHB Research juga menjangkakan pinjaman perniagaan mengekalkan momentum kukuh mereka menjelang 2024, manakala segmen isi rumah boleh mengambil tempat duduk belakang disebabkan kesan asas yang lebih tinggi. - DagangNews.com