Persatuan Pengusaha Makanan dan Minuman Tawau bantah Rang Undang-Undang GEG | DagangNews Skip to main content

Persatuan Pengusaha Makanan dan Minuman Tawau bantah Rang Undang-Undang GEG

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 13 Sept - Persatuan Pengusaha Makanan dan Minuman Tawau menyokong pendapat Persatuan Umum Pemilik Kedai Kopi Malaysia Singapura (MSCSPGA) terhadap Rang Undang-undang Hasil Tembakau dan Merokok 2022 yang sedang diteliti oleh Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSSC) secara serius akan menjejaskan perniagaan mereka.

 

Timbalan Presiden Persatuan Pengusaha Makanan dan Minuman Tawau, Lee Swee Sang, bersama penyelaras Thien Nyuk Ying, ahli jawatankuasa Sim Hok Kui, serta presiden kehormat Chau Oi Keong, mengemukakan bantahan MSCSPGA mengenai rang undang-undang ini kepada Ahli Parlimen Tawau - Christina Liew.

 

Menurut laporan media, sebaik sahaja rang undang-undang ini dilaksanakan, pihak berkuasa berkemungkinan besar akan menyekat penjualan rokok awam melalui peraturan.

 

Syarikat rokok yang terjejas mungkin menghadapi sekatan, sekali gus mengurangkan saluran pemasaran dalam pasaran. Ini akan menyebabkan industri kehilangan sejumlah besar pendapatan.

 

Walaupun hasrat kerajaan untuk melarang kumpulan tertentu daripada merokok melalui rang undang-undang ini, ini boleh menjadi `bumerang' kepada mereka.

 

Berdasarkan situasi penguatkuasaan semasa, dasar itu dikhuatiri akan mencetuskan lebih banyak masalah seperti berat sebelah dalam penguatkuasaan.

 

Ini bukan sahaja mengakibatkan kegagalan untuk mengharamkan merokok tetapi juga menyebabkan lebih banyak masalah sosial, menurut persatuan tersebut. - DagangNews.com