Pertama Ferroalloys labur AS$600 juta besarkan loji peleburan feroaloi di Bintulu | DagangNews Skip to main content

Pertama Ferroalloys labur AS$600 juta besarkan loji peleburan feroaloi di Bintulu

KUCHING 17 Okt - Pertama Ferroalloys Sdn Bhd akan melabur AS$600 juta (RM2.81 bilion) ke atas projek pembesaran fasa kedua loji peleburan feroaloi di Taman Perindustrian Samalaju, Bintulu.

 

Syarikat itu menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan kerajaan Sarawak mengenai projek itu di Tokyo baru-baru ini.

 

Yang menandatangani ialah Pengerusi Pertama Ferroalloys Hirotaka Suzuki dan timbalan setiausaha kerajaan negeri (perancangan dan pembangunan ekonomi) Sarawak Datuk Dr Muhammad Abdullah Zaidel.

 

Majlis menandatangani perjanjian itu disaksikan oleh Premier Sarawak Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg, yang baru-baru ini mengetuai delegasi perdagangan negeri ke Jepun.

 

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh pejabat Premier Sarawak, Hirotaka berkata kilang itu akan menambah tenaga kerjanya kepada 1,000 apabila operasi projek pembesaran itu.

 

Pertama Ferroalloys (dahulunya dikenali sebagai AML Manganese (M) Sdn Bhd) adalah yang pertama menubuhkan loji peleburan aloi mangan dan ferrosilikon di Malaysia – di Taman Perindustrian Samalaju di bawah Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak (Score).

 

Dengan pelaburan awal AS$300 juta (RM1.4 bilion), kilang itu mencapai pengeluaran penuh sebanyak 22,000 tan sebulan produk aloi mangan pada 2018.

 

 

Pertama Ferroalloys




Pertama Ferroalloys ialah usaha sama antara perlombongan mangan dan rumah perdagangan ferroalloy yang mencari sumber produk keluli terkemuka.

 

Pemegang saham syarikat itu ialah Asia Minerals Ltd (AML), Nippon Denko Co Ltd, Carbon Capital Corp Sdn Bhd dan Shinsho Corp. Kilang itu memperoleh bahan mentah daripada lombong AML di Afrika Selatan.

 

Pada masa ini, terdapat dua lagi loji peleburan ferroalloy di Taman Perindustrian Samalaju, yang dimiliki oleh OM Materials (Sarawak) Sdn Bhd dan Sakura Ferroalloys Sdn Bhd masing-masing – usaha sama tiga pihak antara Assmang Pte Ltd Afrika Selatan, Sumitomo Corp Jepun dan China Steel Taiwan Corp.

 

Mengulas mengenai pelaburan baharu Pertama Ferroalloys dalam projek loji peleburan itu, Johari berkata kapasiti penjanaan tenaga boleh diperbaharui besar Sarawak daripada sumber hidro telah memberi kelebihan kepada negeri ini dalam menarik pelabur asing berbanding pesaing serantau yang lain.

 

Kapasiti terpasang semasa sebanyak 3,452MW dalam penjanaan tenaga hidro, katanya “telah membolehkan Sarawak menawarkan tarif kuasa paling kompetitif di rantau ini kepada industri intensif tenaga.

 

“Bagi syarikat yang terlibat dalam perniagaan peleburan ferroalloy di Sarawak, ini akan memberi kelebihan kepada mereka kerana produk mereka akan mempunyai kelebihan berbanding produk lain yang serupa yang dibuat menggunakan bahan api fosil.”


 

Pertama Ferroalloys

 


Sarawak Energy Bhd milik kerajaan kini memiliki empangan hidroelektrik Bakun 2,400MW, empangan hidro Murim 944MW dan empangan Batang Ai 108MW.

 

Empangan hidro Baleh 1,285MW sedang dalam pembinaan, yang dijangka mula beroperasi pada 2026.

 

“Dalam menghadapi krisis perubahan iklim yang semakin hampir dan perlumbaan ke arah tenaga boleh diperbaharui atau hijau, Sarawak berada pada kedudukan yang baik untuk menarik pelaburan asing dari segi potensi kuasa hyro yang besar,” kata Johari.

 

Memandangkan Sarawak memerlukan lebih ramai tenaga mahir dalam projek pembangunannya, beliau juga berkata kerajaan negeri telah memutuskan untuk memberikan permit kerja lima tahun kepada ekspatriat sebagai inisiatif untuk memudahkan jurutera dan saintis bekerja di negeri itu. - DagangNews.com