Pertumbuhan ekonomi global dijangka perlahan, RHB Investment unjur harga aluminium kekal tidak stabil | DagangNews Skip to main content

Pertumbuhan ekonomi global dijangka perlahan, RHB Investment unjur harga aluminium kekal tidak stabil

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 3 Mei - Harga aluminium dijangka kekal tidak menentu pada separuh pertama 2023, memandangkan pertumbuhan ekonomi global dijangka perlahan.

 

RHB Investment berkata, profil ganjaran sektor itu masih positif disokong oleh kelonggaran sekata COVID-19 di China dan jangkaan kitaran kenaikan yang hampir ke penghujungnya.

 

Firma itu berkata, Aluminium London Metal Exchange (LME) didagangkan pada AS$2,200-AS$2,600 bagi setiap tan sejak awal 2023, 

 

"Prospek jangka pendek untuk harga aluminium LME mungkin kekal positif disokong oleh tahap inventori aluminium global yang rendah dan peningkatan penggunaan aluminium daripada sektor tenaga boleh diperbaharui serta kenderaan elektrik.

 

"Selain itu,  keadaan itu disokong oleh peningkatan permintaan yang berpunca daripada pemulihan ekonomi China," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma itu berkata, bagi Press Metal Aluminium Holdings Bhd (PMAH), sektor aluminium akan disokong oleh pembukaan semula China (menyumbang 60% daripada permintaan global), tahap inventori global yang semakin ketat dan risiko yang lebih rendah walaupun kadar faedah meningkat.

 

"Keadaan ini sepatutnya membantu mengatasinya ketidakstabilan harga aluminium," kataya.

 

Firma itu berkata, antara risiko yang bakal dihadapi sektor itu termasuk penurunan harga aluminium LME, pertumbuhan ekonomi global yang semakin perlahan, kos bahan mentah yang lebih tinggi daripada jangkaan, purata harga jualan (ASP) simen yang lebih rendah daripada jangkaan dan pengeluaran simen yang lebih rendah daripada jangkaan.

 

Firma itu mengekalkan saranan 'overweight' untuk sektor itu. - DagangNews.com