Petronas Gas berada di landasan untuk mencatat prestasi teguh FY2023 | DagangNews Skip to main content

Petronas Gas berada di landasan untuk mencatat prestasi teguh FY2023

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 20 Nov - Petronas Gas berada di landasan yang betul untuk mencatat prestasi kewangan yang teguh pada 2023 berdasarkan kontrak pendapatan stabil dan prestasi operasi yang cemerlang, kata syarikat utiliti gas negara itu.

 

Pada suku ketiga 2023, kumpulan itu berkata ia mengekalkan prestasi kebolehpercayaan bertaraf dunia di semua loji dan kemudahannya.

 

"Di tengah-tengah persekitaran kos operasi yang lebih tinggi selepas pandemik, kumpulan itu akan terus berusaha untuk kecemerlangan operasi serta mencapai keseimbangan yang betul antara pelaburan pertumbuhan, kehematan kewangan dan pengagihan pemegang saham," katanya dalam makluman di Bursa Malaysia.

 

Pada suku dalam tinjauan, Petronas Gas mencatatkan keuntungan bersih RM468.46 juta, berbanding keuntungan bersih RM425.82 juta pada 3QFY22, untuk pendapatan sesaham 23.67 sen berbanding 21.52 sen sebelumnya.

 

Kumpulan itu melaporkan pendapatan RM1.55 bilion berbanding RM1.56 bilion pada suku yang sama pada 2022.

 

Menurutnya, prestasi yang sedikit lemah itu disebabkan oleh hasil yang lebih rendah daripada segmen pengegasan semula dan pengangkutan gas berikutan tarif pengegasan semula dan pengangkutan yang lebih rendah yang diluluskan di bawah RP2 diimbangi oleh hasil yang lebih tinggi daripada segmen utiliti dan pemprosesan gas berikutan harga produk yang lebih tinggi dan insentif prestasi yang lebih tinggi masing-masing.


 

parafrasa

 


Lembaga pengarah mengisytiharkan dividen interim sebanyak 18 sen sesaham, menjadikan pembayaran tahun setakat ini kepada 50 sen sesaham.

 

Bagi keseluruhan tempoh sembilan bulan, Petronas Gas mencatatkan keuntungan bersih sebanyak RM1.38 bilion berbanding RM1.23 bilion dalam tempoh yang sama pada 2022, manakala hasil adalah RM4.86 bilion berbanding RM4.53 bilion dalam tempoh perbandingan. - DagangNews.com