PM mahu cadangkan semakan undang-undang selepas mahkamah mengarahkan pemindahan tanah ‘Duta enclave’ kepada firma | DagangNews Skip to main content

PM mahu cadangkan semakan undang-undang selepas mahkamah mengarahkan pemindahan tanah ‘Duta enclave’ kepada firma

Muka hadapan laporan akhbar Sinar Harian mengenai keputusan mahkamah memindahkan 106 hektar tanah di Batu, Kuala Lumpur, kepada Semantan Estate Sdn Bhd.

KUALA LUMPUR 9 Ogos - Perdana Menteri Anwar Ibrahim hari ini berkata beliau akan mencadangkan semakan semula undang-undang kepada Kabinet susulan perintah Mahkamah Tinggi untuk memindahkan 106 hektar tanah di Batu, Kuala Lumpur, kepada Semantan Estate Sdn Bhd.

 

Walaupun Putrajaya menghormati keputusan mahkamah, beliau berkata, terdapat kebimbangan mengenai implikasi yang sangat serius terhadap keputusan ini kepada negara.

 

Hakim mungkin terikat dengan undang-undang yang ada. Jadi, saya akan mencadangkan kepada Jemaah Menteri untuk mengkaji semula undang-undang ini kerana jika prinsip ini digunakan, apa jadi kepada semua tanah lain yang sebelum ini diperoleh daripada rakyat? katanya kepada pemberita selepas menghadiri Program Wacana Kepimpinan di Kuala Lumpur hari ini.

 

Jika kita terus menggunakan prinsip undang-undang semasa seperti yang diputuskan oleh mahkamah, ia akan menimbulkan huru-hara dalam negara. Itulah sebabnya semakan yang teliti diperlukan.

 

Bagaimanapun, beliau tidak menyatakan undang-undang yang perlu dikaji semula.

 

Semalam, kerajaan memfailkan rayuan terhadap perintah Mahkamah Tinggi berhubung pemindahan tanah seluas 106 hektar itu kepada Ladang Semantan.

 

Tanah yang dipertikaikan itu terletak di kawasan utama Jalan Duta yang dikenali sebagai enklaf Duta, menempatkan bangunan kerajaan yang merangkumi Arkib Negara, mahkamah syariah KL, Akademi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan bangunan Lembaga Hasil Dalam Negeri.

 

Hakim Mahkamah Tinggi Ahmad Shahrir Salleh memerintahkan kerajaan memindahkan tanah itu kepada Ladang Semantan selepas membenarkan saman pemula syarikat terhadap pendaftar tanah Kuala Lumpur.

 

Mahkamah juga menolak permohonan kerajaan untuk penangguhan pelaksanaan sementara menunggu cadangan penyelesaian pertikaian tanah.

 

Shahrir mengarahkan pendaftar tanah Kuala Lumpur memenuhi syarat yang ditetapkan dalam tempoh tiga bulan mulai semalam dan turut mengarahkan kerajaan membayar kos sebanyak RM50,000. - DagangNews.com