Potensi pendapatan besar daripada sektor utiliti dan perkhidmatan kewangan, HLIB optimis terhadap prospek SMRT | DagangNews Skip to main content

Potensi pendapatan besar daripada sektor utiliti dan perkhidmatan kewangan, HLIB optimis terhadap prospek SMRT

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 14 Dis - Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research optimis mengenai prospek penyedia perkhidmatan pengangkutan awam SMRT Holdings Berhad disokong potensi pendapatan yang besar daripada sektor utiliti dan perkhidmatan kewangan ditambah dengan asas pendapatan berulang yang semakin meningkat.

 

Firma penyelidikan berkata, tapak terurus baharu meningkat sebanyak 1,130 (berbanding 952 dalam tempoh enam bulan FY23) kepada 22,500 pada suku pertama FY24 hasil menggalakkan penggunaan tapak baharu di pasaran Malaysia dan Indonesia, yang kedua-duanya mencatatkan pertumbuhan suku ke suku (QoQ) mengikut pengurusan.

 

Daripada jumlah itu, satu perempat daripada tapak terurus baharu berasal dari operasi Indonesia, dengan selebihnya datang dari Malaysia.

 

HLIB berkata, pengurusan SMRT menekankan bahawa peningkatan tapak terurus daripada operasinya di Indonesia dipacu terutamanya oleh pelanggan ATMi, pengendali ATM bebas terbesar di Indonesia.

 

Manakala sumbangan daripada syarikat utiliti nasional Indonesia PT Perusahaan Listrik (PLN) menyaksikan pertumbuhan suku tahun ke suku tahun yang pantas.

 

"Melihat ke hadapan, pihak pengurusan menjangkakan peningkatan berterusan dalam bilangan tapak baharu dalam tempoh dua suku akan datang, disokong oleh PLN dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) apabila syarikat utiliti membelanjakan sebahagian besar belanjawan mereka menjelang akhir tahun," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Sehingga 1QFY24, SMRT berjaya memasuki lima wilayah, iaitu Lampung, Nusa Tenggara Timur, Jawat Barat, Kalimantan Timur dan Utara dan Jakarta, selepas memperoleh PLN sebagai pelanggan pada suku keempat 2022.

 

Pengurusan mendedahkan bahawa aktiviti penempatan tapak bermula pada 1QFY24 dan akan ditunjukkan pada suku akan datang.

 

"Kami optimis mengenai perluasan ini, memandangkan status Jakarta sebagai bandar terbesar dengan penduduk tertinggi di Indonesia. 

 

"Demografi ini menunjukkan sejumlah besar pencawang pengedaran disebabkan permintaan tenaga yang kukuh di kawasan itu. 

 

"Setelah menembusi hanya lima daripada 22 daripada Daerah Indonesia, kami menjangkakan lebih banyak daerah akan datang dari semasa ke semasa berdasarkan rekod prestasi SMRT," katanya.

 

Firma penyelidikan itu mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran tidak berubah RM1.38 sesaham. - DagangNews.com