Projek LCS: Peguam Negara tolak representasi gugurkan tuduhan pecah amanah RM21 juta | DagangNews Skip to main content

Projek LCS: Peguam Negara tolak representasi gugurkan tuduhan pecah amanah RM21 juta

KUALA LUMPUR 6 Feb - Jabatan Peguam Negara (AGC) menolak representasi yang dikemukakan oleh pengarah urusan Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS), Tan Sri Ahmad Ramli Mohd Nor untuk menggugurkan tiga pertuduhan pecah amanah (CBT) terhadap dana syarikat berjumlah RM21.08 juta melibatkan projek kapal tempur pesisir (LCS) untuk Tentera Laut Diraja Malaysia.

 

Peguam Ahmad Ramli, Alex Tan Chie Sian, memaklumkan hakim Mahkamah Sesyen Suzana Hussin bahawa representasi bertarikh 26 Januari telah ditolak.

 

Beliau seterusnya menyatakan bahawa mereka diarahkan untuk merayu kepada Peguam Negara terhadap keputusan itu.

 

“Kami meminta tarikh perbicaraan pada 7 Mac ini dijadualkan semula kepada sebutan kes bagi membolehkan kami memaklumkan kepada mahkamah perkembangan rayuan itu. Kami juga meminta kehadiran tertuduh dimaafkan pada 7 Mac ini,” katanya.


 

LCS
                    Tan Sri Ahmad Ramli Mohd Nor

 


Timbalan Pendakwa Raya Rasyidah Murni Azmi tidak membantah permintaan itu, menurut laporan Bernama pada Isnin.

 

Hakim Suzana membenarkan pertukaran itu dan mengosongkan tarikh perbicaraan pada 21 dan 22 Februari  ini.

 

“Mahkamah mengekalkan tarikh perbicaraan yang ditetapkan sebelum ini dan tertuduh dikecualikan daripada hadir semasa sebutan kes pada 7 Mac atas sebab kesihatan,” katanya.

 

Mahkamah sebelum ini menetapkan perbicaraan pada 21 dan 22 Feb, 7 Mac, 29 Mac dan 30 April, serta 15 dan 16 Mei.

 

Bagi pertuduhan pertama, Ahmad Ramli selaku pengarah urusan BNS yang diamanahkan dengan dana syarikat itu didakwa melakukan CBT dengan meluluskan bayaran berjumlah RM13,541,140 ke akaun Syarikat Setaria Holding Ltd, Standard Chartered Bank, 6 Battery RD, Singapura 049909, tanpa kelulusan lembaga pengarah BNS.

 

Kesalahan itu didakwa dilakukan di BNS, tingkat 17, Menara Boustead, 69 Jalan Raja Chulan, antara 26 Julai 2010 dan 25 Mac 2011.

 

Bagi pertuduhan kedua CBT, Ahmad Ramli didakwa meluluskan pembayaran berjumlah RM1,360,716 ke akaun JSD Corp, Overseas-Chinese Banking Corp Ltd, 65 Chulia Street, OCBC Centre, Singapura, tanpa kelulusan lembaga BNS pengarah di tempat yang sama antara 19 April 2011 dan 4 Mei 2011.

 

Dia juga didakwa melakukan kesalahan serupa dengan meluluskan bayaran berjumlah RM6,182,295 ke akaun Syarikat Sousmarin Armada Ltd, Standard Chartered Bank, 6 Battery Road, Singapura, di tempat yang sama antara 28 Okt 2010 dan 22 Nov 2010.

 

Ketiga-tiga pertuduhan itu didakwa mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dengan sebat dan boleh dikenakan denda jika sabit kesalahan. - DagangNews.com