Prospek Inari terjejas disebabkan permintaan lemah - Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Prospek Inari terjejas disebabkan permintaan lemah - Kenanga Research

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 26 Mei - Prospek Inari Amertron Bhd kekal malap, kata Kenanga Research, kerana firma pemasangan semikonduktor itu memberi panduan untuk penambahbaikan sederhana pada suku akan datang.

 

Kenanga memetik laporan IDC bahawa pengeluar telefon pintar di seluruh dunia terus berhati-hati dan menggunakan strategi berhemat dan bukannya membanjiri saluran dengan lebihan stok untuk mengejar keuntungan jangka pendek.

 

"Di tengah-tengah persekitaran makro yang mencabar, kumpulan itu menjangkakan peningkatan sederhana pada suku akan datang, disokong oleh pemulihan beransur-ansur ekonomi China dan pertaliannya dengan jenama telefon pintar AS," katanya.

 

Inari menerbitkan keputusan suku ketiga tahun kewangannya semalam, yang mengecewakan jangkaan.

 

 

inari

 

 

Menurut Kenanga, keuntungan bersih teras 9MFY23 sebanyak RM255.5 juta, iaitu 15.6% lebih rendah daripada tahun sebelumnya, menyumbang hanya 67% dan 66% daripada anggaran tahun penuh dan konsensusnya.

 

'Topline' Inari menguncup dua digit berikutan permintaan yang lebih lemah di semua segmen, dengan segmen RF mempamerkan penurunan yang lebih besar di tengah-tengah kelembapan dalam penghantaran telefon pintar global.

 

Melangkah ke hadapan, Kenanga menjangkakan persekitaran operasi Inari akan kekal mencabar memandangkan pergantungan yang tinggi terhadap perniagaan elektronik pengguna.

 

"Kami mengurangkan unjuran keuntungan bersih FY23-24F kami sebanyak 11% setiap satu kerana kami mengambil kira volum pemuatan RF yang lebih lemah secara keseluruhan disebabkan oleh kelembutan dalam ruang telefon pintar.

 

"Kami mengurangkan TP kami sebanyak 5% kepada RM2.46 (sebelum ini RM2.60) pada asas pendapatan turun hadapan FY24F, disandarkan kepada PER tidak berubah sebanyak 23x (yang sejajar dengan min ke hadapan rakan sebaya)," katanya, sambil mengulangi syor "prestasi pasaran". - DagangNews.com