Proton bersiap sedia kembangkan program CKD ke pasaran global  | DagangNews Skip to main content

Proton bersiap sedia kembangkan program CKD ke pasaran global 

KUALA LUMPUR 10 Sept - Proton Holdings Bhd sedang bersiap sedia mengembangkan program pemasangan tempatan sepenuhnya (CKD) ke pasaran antarabangsa baharu, bertujuan untuk meningkatkan jualan global dan mengukuhkan kehadirannya di luar negara.

 

“Terdapat beberapa destinasi (untuk menubuhkan kilang CKD). Satu daripadanya akan berada di Asia Tengah dan satu lagi di Timur Tengah.

 

"Kami juga sedang mengkaji, sebagai contoh, untuk mengadakan satu lagi program CKD di Indonesia,” kata Pengarah Jualan Antarabangsa Steven Xu Yuan kepada StarBiz. Ini berikutan penubuhan kilang CKD bernilai AS$35 juta di Mesir – kilang kelima Proton yang terlibat dalam CKD dan aktiviti semi knocked down di luar Malaysia.

 

Empat kilang itu berada di Bangladesh, Pakistan, Kenya dan Sri Lanka.

 

Pengerusi Proton Tan Sri Syed Faisal Albar berkata pasaran eksport kekal sebagai tonggak penting bagi Proton kerana ia berhasrat untuk menjadi pemain pasaran global yang besar dan tidak boleh bergantung semata-mata kepada pasaran domestik, yang hanya mempunyai jumlah volum industri kira-kira 800,000 unit setahun.

 

“Proton sudah pun berada di 20 negara termasuk pasaran di Asia, Timur Tengah dan Afrika. Acara hari ini amat penting bagi kami kerana sejak enam tahun lalu, Proton telah mengeksport kira-kira 3,200 unit CBU ke Mesir, dengan Proton Saga menjadi model yang paling popular,” katanya pada majlis menandakan permulaan operasi CKD di Mesir serta upacara bendera bagi penghantaran CKD pertama ke negara itu.

 

 

Tan Sri Syed Faisal Albar
                    Tan Sri Syed Faisal Albar

 

 

Syed Faisal berkata kilang CKD di Mesir akan menjadi yang pertama Proton untuk model pemanduan kiri di luar negara dan hab pemasangan serantau, menyasarkan bukan sahaja pasaran Mesir tetapi negara di Timur Tengah dan Afrika Utara.

 

Menurut Xu, eksport Proton merangkumi kira-kira 3% daripada jumlah jualannya yang mencapai 101,489 unit setakat ini. Beliau menyasarkan untuk meningkatkan eksport Proton kepada 10,000 unit tahun depan, yang separuh daripadanya akan datang dari pasaran Mesirnya

 

“Usaha sedang dibuat untuk meningkatkan jumlah itu dengan memberi tumpuan kepada pelbagai bidang teras.

 

“Sebagai contoh, Proton melibatkan diri dengan vendornya untuk mengurangkan kos komponen dan sambil mempelawa mereka untuk bekerjasama dengan syarikat di negara lain untuk membangunkan rantaian bekalan untuk aktiviti pengeluaran luar negara kami.

 

"Ini akan membayar dividen dalam jangka panjang bukan sahaja untuk syarikat dan vendornya, tetapi juga untuk pembangunan industri automotif dalam pasaran asing ini," tambah Xu.

 

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Proton Roslan Abdullah memberitahu pemberita bahawa jenama Proton telah hadir dalam pasaran automotif Mesir bersama rakan kongsinya, Ezz Elarab sejak 2004.

 

“Secara keseluruhannya, hampir 17,000 unit CBU telah dieksport ke negara ini dan pada 2024, diramalkan lebih 1,400 unit akan dihantar ke sana.

 

“Dengan pemasangan tempatan disasarkan bermula pada Disember tahun ini di kilang pemasangan milik Ezz Elarab Elsewedy Automotive Factories, jumlah sasaran untuk 2025 dijangka meningkat kepada 5,000 unit Proton Saga,” katanya.

 

Sementara itu, Timbalan Ketua Setiausaha (Industri) Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (Miti) Datuk Hanafi Sakri berkata eksport CKD Proton ke Mesir dianggarkan menjana pendapatan RM570 juta atau 16,000 unit kepada jumlah jualan eksportnya mulai suku keempat tahun ini hingga akhir 2026.

 

Beliau berkata, tambahan RM20 juta akan dijana daripada jualan alat ganti untuk menyokong perkhidmatan pelanggan.

 

“Selain daripada aspek monetari perdagangan, penubuhan kilang CKD untuk memasang kenderaan Proton di Mesir akan membolehkan pemindahan dan pertumbuhan kecekapan dalam bidang seperti teknologi, amalan terbaik dan kepakaran dalam sektor automotif kereta,” katanya.

 

“Saya ingin mengesahkan bahawa Miti dengan agensi kami di Mesir, Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade) khususnya, dan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (Mida) akan terus membantu dan memudahkan Proton masuk ke Mesir.

 

“Dan saya yakin Proton akan menjalankan banyak usaha niaga tambahan dalam pasaran eksport, bukan sahaja di Mesir, tetapi di seluruh dunia. Saya berharap ia dapat menangani defisit perdagangan kami dalam industri automotif,” tambahnya. - DagangNews.com