PublicInvest nilai harga wajar Jati Tinggi Group pada 35 sen sesaham | DagangNews Skip to main content

PublicInvest nilai harga wajar Jati Tinggi Group pada 35 sen sesaham

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 6 Dis - Public Investment Bank Research (PublicInvest) memberi harga wajar (FV) pada 35 sen sesaham terhadap Jati Tinggi Group Berhad yang akan disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Malaysia. 

 

Saranan itu adalah berdasarkan kepada pendapatan sesaham (EPS) bagi tahun kewangan 2024 (FY24) sebanyak 2.5 sen dan harga perusahaan 14 kali sejajar dengan purata pemain industri lain. 

 

Menurut firma penyelidikan itu, harga wajar itu mewakili pulangan sebanyak 29.6% daripada harga tawaran awam permulaan (IPO). 

 

"Kami menyukai saham ini kerana kumpulan itu juga menyediakan perkhidmatan dan rumusan kepada syarikat telekomunikasi, air dan utiliti pembetungan, apabila dan apabila kumpulan memperoleh kontrak tersebut.
 

"Selain itu, mereka terlibat dalam penyediaan perkhidmatan kejuruteraan pencawang, perolehan, pembinaan dan pentauliahan (EPCC), perdagangan peralatan untuk pencawang serta penyelenggaraan lampu jalan," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Jati Tinggi sasar RM18.04 juta daripada IPO di Pasaran ACE, diguna sebagai modal pertumbuhan syarikat

 

Kumpulan itu percaya bahawa mereka perlu memanfaatkan keupayaan semasanya untuk mengambil alih peranan kontraktor utama (termasuk tender projek secara terus dengan TNB) dalam projek kejuruteraan utiliti infrastruktur dan/atau mengambil bahagian dalam projek yang lebih berskala besar pada masa hadapan.

 

Di samping skala operasi semasa dan projek yang sedang dijalankan di Semenanjung Malaysia, kumpulan itu berhasrat untuk berkembang secara geografi ke Malaysia Timur juga, mencari peluang untuk menjalankan projek utiliti infrastruktur tambahan di sana.

 

IPO Jati Tinggi dijangka mengumpul kira-kira RM18 juta daripada terbitan 66.8 juta saham baharu.

 

Selain menggunakan 38.8% daripada hasil untuk pembayaran balik pinjaman bank dan 40.7% untuk modal kerja am, 1.1% daripada hasil akan diperuntukkan untuk perbelanjaan modal.

 

Jati Tinggi dijadual disenaraikan di Bursa Malaysia pada 20 Disember ini. - DagangNews.com