Putrajaya akan beri penjelasan lanjut mengenai pengecualian cukai keuntungan modal sebelum dilaksanakan, kata Ketua Setiausaha Perbendaharaan | DagangNews Skip to main content

Putrajaya akan beri penjelasan lanjut mengenai pengecualian cukai keuntungan modal sebelum dilaksanakan, kata Ketua Setiausaha Perbendaharaan

KUALA LUMPUR 16 Nov - Kerajaan akan memberikan penjelasan lanjut sama ada urus niaga melibatkan saham tidak tersenarai oleh ekuiti persendirian dan dana unit amanah akan dikenakan cukai keuntungan modal (CGT) 10% mulai Mac tahun depan, kata setiausaha Perbendaharaan jeneral Datuk Johan Mahmood Merican.

 

Perkara itu dibangkitkan pada seminar Deloitte TaxMax mengenai Bajet 2024 di sini hari ini, dengan pengarah eksekutif Pusat Penyelidikan Sosio-Ekonomi Lee Heng Guie memberi amaran bahawa memaksa pihak seperti ekuiti persendirian membayar CGT mungkin menjejaskan daya tarikan Malaysia sebagai destinasi pelaburan.

 

“Sudah tentu, tiada niat untuk melanjutkan cukai keuntungan modal kepada saham tersenarai, ia akan sangat merugikan. (Kerajaan) sudah pun mengutip pendapatan melalui duti setem dalam setiap transaksi [saham tersenarai]. Unit amanah dan layanan PE, saya rasa itu perlu dijelaskan,” kata Johan.

 

Kerajaan telah mengumumkan dalam Bajet 2024 bahawa CGT akan dikenakan ke atas keuntungan bersih yang diperoleh daripada pelupusan saham tidak tersenarai syarikat tempatan, dengan pengecualian untuk tawaran awam permulaan, penstrukturan semula dalaman dan syarikat modal teroka.

 

Semasa seminar itu, Lee menegaskan bahawa walaupun terdapat keperluan bagi kerajaan untuk meluaskan asas pendapatannya dalam usaha untuk mengurangkan defisit belanjawan berdekad-dekad, Putrajaya sepatutnya mengenakan cukai ke atas penggunaan melalui cukai barangan dan perkhidmatan (GST), dan bukannya mengenakan cukai ke atas usahawan untuk membina perniagaan yang berjaya.

 

Johan, bagaimanapun, menjelaskan bahawa keutamaan pentadbiran semasa adalah untuk menangani manfaat subsidi menyeluruh yang tidak seimbang kepada rakyat, sebelum melihat kepada cukai penggunaan yang meluas.


 

Datuk Johan Mahmood Merican
                             Datuk Johan Mahmood Merican

 


“Anda tidak mahu menimbulkan masalah berganda kepada rakyat, dengan melakukan kedua-dua rasionalisasi subsidi dan GST. Akhirnya, kita harus menerima bahawa GST secara semula jadi regresif, ia akan sentiasa memberi kesan kepada rakyat,” katanya.

 

“Selain itu, kerana GST kita [jika diperkenalkan] tidak akan menjadi cukai tambahan, ia akan menjadi pengganti cukai jualan dan perkhidmatan (SST), jadi apabila kita melakukan simulasi kita, katakan ia adalah 4%, pandangan kita ialah ia tidak berbaloi untuk jumlah usaha yang anda perlukan untuk melalui semua kesukaran itu.

 

"Walaupun 5%, maka terdapat kumpulan pengecualian, dan dengan lebih banyak pengecualian, ia juga rumit dan mengelirukan," tambahnya.

 

Semasa pengumuman Bajet 2024, kerajaan tidak menyebut tentang pengenalan semula GST, menentang jangkaan pasaran bahawa Putrajaya sekurang-kurangnya akan mendedahkan garis masa untuk pelaksanaan GST akhirnya untuk meluaskan hasil cukai.

 

Bercakap kepada pemberita di luar seminar pada Khamis, Johan mengulangi bahawa kerajaan akan terus melihat untuk menambah baik asas cukainya.

 

“Tiada keputusan dibuat mengenai GST, tetapi kami terus mengkaji sama ada kami boleh menambah baik SST atau apakah cara untuk terus meningkatkan asas cukai,” katanya. - DagangNews.com