Rang Undang-Undang Tanggungjawab Fiskal dikaji untuk dibentangkan di Parlimen, kata Tengku Zafrul | DagangNews Skip to main content

Rang Undang-Undang Tanggungjawab Fiskal dikaji untuk dibentangkan di Parlimen, kata Tengku Zafrul

Rang Undang-undang itu termasuk usaha untuk meluaskan asas cukai negara.

KUALA LUMPUR 8 Jun - Kementerian Kewangan (MoF) sedang mengkaji untuk membentangkan Rang Undang-undang Tanggungjawab Fiskal pada sidang parlimen akan datang, yang dijadualkan pada bermula pada 18 Julai.

 

Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata Rang Undang-undang itu termasuk usaha untuk meluaskan asas cukai negara, termasuk mengenakan cukai kepada ekonomi bayangan, serta meningkatkan pematuhan cukai dan pentadbiran ke arah membantu meningkatkan kutipan cukai.

 

“Ini penting untuk mengisi semula tabung negara bagi menyokong agenda pembaharuan pembangunan dan jangka panjang kami,” katanya dalam ucaptama secara maya di Persidangan Akauntan Antarabangsa Institut Akauntan (MIA) 2022 (Persidangan MIA 2022) di sini hari ini.

 

Mengenai usaha kerajaan untuk menyokong aspirasi alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) negara ke arah mencapai iklim dan sosio-ekonomi daya tahan, Tengku Zafrul berkata tiga strategi utama telah diberi keutamaan untuk memacu pembinaan negara mampan.

 

Pertama kata beliau, ia adalah untuk mengukuhkan pembiayaan berkaitan kemampanan, yang melengkapkan Matlamat Pembangunan Mampan (SDG) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dengan menyelaraskan inisiatif dan program yang menerapkan elemen ESG, yang akan membantu menjadikan Malaysia sebagai hab pembiayaan yang mampan.

 

“Antara usaha kami termasuk: di peringkat kementerian dan negara, melalui belanjawan tahunan, MOF telah menandakan semua program dan projek di bawah pembangunan perbelanjaan kepada SDG,” katanya, sambil menambah bahawa tidak ramai yang menyedari bahawa Malaysia adalah antara 10 negara di dunia yang telah menjajarkan sepenuhnya bajet negara mereka langkah kepada SDG.

 

Strategi utama kedua, kata Tengku Zafrul ialah membangunkan kapasiti perusahaan kecil dan sederhana (PKS) sebagai satu daripada blok pembinaan utama untuk mencapai Aspirasi ESG Malaysia dan matlamat sifar karbon bersih menjelang 2050.

 

“Melalui Prinsip Tadbir Urus Baik (PGG) yang dilancarkan baru-baru ini yang akan dilaksanakan oleh syarikat pelaburan berkaitan kerajaan (GLIC), kami berhasrat untuk
memangkinkan penerimaan prinsip ESG oleh PKS,” katanya.

 

Mengenai strategi utama ketiga, beliau berkata ia adalah penubuhan Tabung Amanah Matlamat Pembangunan Mampan Malaysia (Dana MySDG) oleh kerajaan, melalui MoF dan dengan kerjasama PBB di Malaysia.

 

Tengku Zafrul berkata Malaysia terus membolehkan pelaksanaan projek dan program pembangunan tertumpu ESG di bawah pra-belanjawan yang dikeluarkan baru-baru ini penyata Bajet 2023.

 

“Kami telah menggariskan beberapa keutamaan utama, termasuk peralihan strategik Malaysia daripada fasa pemulihan semasa ke arah pembaharuan jangka panjang.

 

“Ini melibatkan memudahkan peluang pendapatan yang lebih baik dan meningkatkan kesejahteraan holistik untuk mencapai visi sosio-ekonomi yang lebih inklusif dan pembangunan mampan untuk Keluarga Malaysia,” katanya.

 

Bertemakan "Leading ESG, Charting Sustainability", Persidangan MIA maya dua hari 2022 bertujuan untuk meningkatkan kemahiran akauntan dengan kecekapan berkaitan masa depan untuk memimpin dan menyokong kemampanan perniagaan dalam landskap di mana risiko berkaitan iklim dan tadbir urus yang lemah mengancam keseimbangan manusia dan planet ini. - DagangNews.com