Reservoir Link catat untung bersih sebanyak RM350,000 bagi suku berakhir 31 Mac 2023 | DagangNews Skip to main content

Reservoir Link catat untung bersih sebanyak RM350,000 bagi suku berakhir 31 Mac 2023

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 23 Mei - Reservoir Link Energy Berhad mencatatkan untung bersih RM350,000 bagi suku berakhir tahun 31 Mac 2023 berbanding kerugian bersih RM3.12 juta setahun lalu.

 

Ini adalah hasil daripada pertumbuhan 594.1% tahun ke tahun didorong hasil sebanyak RM44.95 juta berbanding RM6.48 juta.

 

Lonjakan dalam pendapatan adalah hasil langsung daripada sumbangan yang lebih kukuh daripada kedua-dua tenaga boleh diperbaharui dan segmen perniagaan minyak dan gas.

 

Kumpulan baru-baru ini telah menukar akhir tahun kewangannya dari 31 Disember kepada 30 Jun.

 

Pengarah Eksekutif kumpulan, Thien Chiet Chai berkata, bersama-sama dengan sumbangan yang lebih kukuh daripada aktiviti perniagaan, kumpulan itu kini mengalami perkembangan ketara untuk meletakkan dirinya lebih baik untuk memenuhi asas pelanggan yang lebih luas.

 

Chiet Chai berkata, kumpulan itu melihat tenaga boleh diperbaharui sebagai antara penyumbang utama kepada perkembangan kumpulan.

 

"Untuk terus membina apa yang telah kami capai, kami mahu meniru kejayaan ini dengan bekerjasama rapat dengan rakan kongsi strategik dan mengenal pasti peluang baharu yang berpotensi.

 

"Ini termasuk langkah ke pasaran Indonesia melalui pelaburan dalam rawatan air sisa untuk menyediakan jalan baharu bagi memacu pertumbuhan pendapatan kami.

 

"Kami optimis tentang masa depan dan berharap usaha itu akan mewujudkan nilai jangka panjang yang lebih baik," katanya.

 

Kunci kira-kira kekal teguh, dengan nisbah semasa sebanyak 1.65 kali dan nisbah penggearan bersih sebanyak 0.32 kali. - DagangNews.com