RGTech ambil alih baki 20% pegangan dalam anak syarikat bagi kukuhkan perniagaan teknologinya | DagangNews Skip to main content

RGTech ambil alih baki 20% pegangan dalam anak syarikat bagi kukuhkan perniagaan teknologinya

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 3 Mei - Penyedia penyelesaian teknologi bersepadu, Radiant Globaltech Berhad (RGTech) mengambil alih baki 20% kepentingan dalam anak syarikat yang terlibat dalam penyediaan jumlah penyelesaian dan pengumpulan data elektronik dengan nilai RM12.61 juta.

 

RGTech membeli baki pegangan milik Grand-Flo Spritvest Sdn Bhd (GFS), yang dahulunya dikenali sebagai Spritvest Sdn Bhd, daripada syarikat pelaburan Jejaka 7 Capital Sdn Bhd.

 

"Pengambilalihan itu akan memberikan kumpulan fleksibiliti penuh untuk memacu hala tuju strategik masa depan dan pertumbuhan GFS, sekali gus meningkatkan kecekapan, daya saing dan produktiviti perniagaan.

 

"Pemerolehan itu dianggap sebagai transaksi pihak berkaitan kerana Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan RGTech, Cheng Ping Liong juga merupakan Ketua Pegawai Eksekutif GFS, dan pemegang saham utama dan pengarah Jejaka 7 Capital," katanya dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia.

 

Ping Liong memegang 55% kepentingan langsung dalam Jejaka 7 Capital, kira-kira 1.81% kepentingan ekuiti langsung dalam RGTech, dan 20% kepentingan tidak langsung dalam GFS.

 

Tunai dan setara tunai RGTech dan anak-anak syarikatnya berjumlah RM41.31 juta berdasarkan penyata kewangan teraudit kumpulan itu bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2022 (FY22).

 

Kumpulan itu berkata pengambilalihan itu, yang dijangka siap pada separuh kedua tahun ini, dijangka meningkatkan pendapatan kumpulan itu bagi FY23 dan seterusnya. - DagangNews.com