Ringgit bakal menguji paras RM4.70 ekoran kebimbangan politik, kekuatan dolar AS - Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Ringgit bakal menguji paras RM4.70 ekoran kebimbangan politik, kekuatan dolar AS - Kenanga Research

Oleh ZUNAIDAH ZAINON

KUALA LUMPUR 11 Okt - Ringgit bakal menguji paras RM4.70 berikutan kebimbangan terhadap perkembangan politik tanahair dan juga kekuatan dolar Amerika Syarikat (AS), demikian menurut Kenanga Research.

 

Firma itu berkata, selepas meningkat sedikit di sekitar paras RM4.63 berbanding dolar AS pada 5 Oktober, menjelang pembentangan Bajet 2023, ringgit kemudiannya melemah kepada RM4.65 pada penutupan Jumaat.

 

Katanya, ini memandangkan indeks dolar AS (DXY) melantun ke paras melebihi 112.0 disebabkan jangkaan laporan pekerjaan AS yang kukuh.

 

"Tambahan pula, nota tempatan juga tertekan oleh kekurangan permintaan untuk aset berisiko di tengah-tengah kebimbangan inflasi global, pasaran bon United Kingdom (UK) yang rapuh dan melemahkan kemelesetan Kesatuan Eropah (EU).

 

"Dagangan ringgit/dolar AS mungkin menyaksikan momentum yang menurun sedikit minggu ini dan bergerak ke paras RM4.637 minggu ini jika inflasi AS menunjukkan tanda-tanda reda.

 

"Sebaliknya, kenaikan di atas tahap (R1) RM4.657 diperlukan untuk mengesahkan kecenderungan kenaikan dolar AS seterusnya," katanya dalam nota kajian hari ini.

 

Dalam dagangan pagi ini, ringgit dibuka rendah berbanding dolar AS berikutan data senarai gaji bukan ladang (NFP) September yang lebih tinggi daripada jangkaan dan ini membuktikan senario pemulihan ekonomi yang kukuh di AS.

 

Pada pukul 9 pagi, mata wang tempatan menyusut nilai kepada RM4.6660/6680 berbanding dolar AS daripada penutupan Jumaat, RM4.6480/6520.

 

Bursa Malaysia pula dibuka lebih rendah pagi ini, jatuh di bawah paras 1,400 mata menjejaki prestasi lemah Wall Street semalaman.

 

Ini berikutan kebimbangan yang kian meruncing mengenai kemelesetan dan peningkatan kadar faedah dan situasi itu menyebabkan sentimen menjadi tidak menentu.

 

Pada 9.11 pagi, penanda aras FTSE Bursa Malaysia KLCI (FBM KLCI) susut 9.94 mata kepada 1,396.06 daripada 1,406.00 penutup Jumaat.

 

Kenanga Research berkata terdapat tiga senario hasil daripada pilihan raya umum ke-15 (PRU-15) iaitu kerajaan majoriti, minoriti dan parlimen tergantung.

 

"Tetapi kami menjangkakan pasaran akan lebih cenderung menjangkakan kerajaan akan membentuk majoriti, yang kami kemungkinan yang diambil pasaran ketika ini. Jika sebaliknya, sentimen pasaran boleh terjejas dengan ketara," jelasnya.

 

Sehubungan itu, ia menasihati pelabur untuk memberi tumpuan kepada saham berkaitan perbankan, telekomunikasi, automotif, peruncit dengan pasaran modal sederhana dan pembinaan. 

 

"Ini kerana kami percaya selepas PRU-15, kerajaan memerintah akan terus memberi sokongan yang tinggi kepada penggunaan domestik," katanya.

 

Secara keseluruhan, firma itu mengekalkan unjuran akhir tahun KLCI pada 1,500 mata. - DagangNews.com