Risau elektrik melambung ketika cuaca panas? Ini panduan jimat TNB | DagangNews Skip to main content

Risau elektrik melambung ketika cuaca panas? Ini panduan jimat TNB

Tenaga Nasional Berhad (TNB) menyaran pengguna kediaman untuk mengamalkan penggunaan elektrik secara berhemah sepanjang tempoh cuaca agak panas.

Tenaga Nasional Berhad (TNB) menyaran pengguna kediaman untuk mengamalkan penggunaan elektrik secara berhemah sepanjang tempoh cuaca agak panas.

 

Oleh MUHAMMAD ARIEF CHE SOH
arief@dagangnews.com

 

 

KUALA LUMPUR 18 Feb. - Tenaga Nasional Berhad (TNB) menyarankan pengguna untuk mengamalkan penggunaan elektrik secara berhemah sepanjang tempoh cuaca panas.

 

TNB berkata, penggunaan elektrik mungkin meningkat akibat cuaca yang agak panas sehingga bulan depan di samping keberadaan pengguna di rumah susulan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

 

Jabatan Meteorologi Malaysia menjangkakan fasa akhir Monsun Timur Laut ketika ini akan berterusan sehingga pertengahan Mac 2021, dengan taburan hujan yang rendah serta cuaca yang agak panas.

 

 

Berikut adalah penjimatan eletrik yang mudah;

1) Tidak membiarkan pendingin hawa, kipas dan lampu terpasang dalam bilik yang kosong serta mematikan suis peralatan elektrik seperti komputer selepas selesai menggunakannya

 

2) Memilih alat elektrik berlabel cekap tenaga 4 atau 5 bintang oleh Suruhanjaya Tenaga (ST) juga membantu menjimatkan penggunaan elektrik di kediaman

 

3) Menyenggara pendingin hawa yang kerap pula membolehkan ia beroperasi pada tahap optimum serta lebih menjimatkan elektrik. Kotoran pada penapis menghalang edaran udara dan mengurangkan kecekapan pendingin hawa.

 

4) Ketika cuaca panas terik, tindakan menutup tingkap dengan langsir yang tebal boleh
menghalang haba daripada masuk dan membebankan pendingin hawa. Semakin kurang beban pada pendingin hawa untuk menyejukkan bilik, semakin rendah penggunaan elektrik

 

5) Pada waktu malam, hidupkan kipas bagi membantu pengedaran udara di dalam bilik. Suhu bilik akan mencecah tahap yang selesa lebih cepat selepas beberapa jam pendingin hawa dipasang. Tetapkan masa untuk pendingin hawa dimatikan bagi menjimatkan penggunaan elektrik.

 

6) Memanfaatkan cuaca yang panas dengan menjemur pakaian berbanding menggunakan mesin pengering selepas mencuci pakaian.

 

7) Bagi penggunaan alat pemanas air, tekan suis air panas hanya apabila ingin digunakan dan tutup sejurus selesai. Elakkan suis alat pemanas air terbuka tanpa digunakan.

 

 

Faedah untuk pengguna meter pintar

  • TNB berkata, sejuta pengguna yang telah dipasang meter pintar mendapat kelebihan untuk
  • mengendalikan tenaga dengan efisien dan lebih baik.
  • Ini kerana meter pintar menghantar maklumat jumlah penggunaan tenaga elektrik bagi tempoh setengah jam, satu hari dan setiap bulan.
  • Menerusi maklumat penggunaan yang boleh dipantau melalui aplikasi dan portal myTNB, pengguna meter pintar boleh menyesuaikan amalan penggunaan peralatan elektrik mereka untuk mendapatkan penjimatan.


 

RM200 daripada SAVE 2.0

  • Pengguna kediaman juga disarankan untuk memanfaatkan program pemberian e-rebat sebanyak RM200 menerusi program Sustainability Achieved Via Energy Efficiency (SAVE) 2.0 jika ingin membeli alat pendingin hawa atau peti sejuk cekap tenaga (tertakluk kepada terma dan syarat).
  • E-rebat ini terpakai untuk pembelian alat pendingin hawa atau peti sejuk yang berlabel cekap tenaga 4 atau 5 bintang oleh Suruhanjaya Tenaga (ST).
  • Ia dianjurkan Kementerian Tenaga dan Sumber Asli dengan kerjasama Suruhanjaya Tenaga dan Sustainability Energy Development Authority (SEDA) sebagai agensi pelaksana.
  • Pembelian boleh dilakukan di kedai atau secara dalam talian melalui platform e-dagang seperti Lazada dan Shopee. 
  • Syarat kelayakan dan maklumat lanjut penebusan e-rebat SAVE 2.0 boleh didapati di laman web http://www.seda.gov.my/saveprogram/. - DagangNews.com