Risiko geopolitik kian meningkat pada 2024, Strategi Proaktif diperlukan tangani permakrisis | DagangNews Skip to main content

Risiko geopolitik kian meningkat pada 2024, Strategi Proaktif diperlukan tangani permakrisis

Oleh International SOS

DALAM menghadapi landskap global yang semakin tidak menentu, International SOS, syarikat perkhidmatan kesihatan dan keselamatan terkemuka dunia, menekankan keperluan untuk organisasi menangani dua cabaran iaitu peningkatan risiko geopolitik dan kesan seterusnya terhadap kesihatan mental dan kesejahteraan pekerja.

 

Cerapan daripada laporan International SOS Risk Outlook 2024 mendedahkan kebimbangan yang mendesak ini; persekitaran permakrisis mengambil kesan yang besar terhadap kedua-dua organisasi dan kesejahteraan individu, dengan 65% profesional risiko bersetuju bahawa dunia telah menjadi lebih berbahaya sepanjang tahun lepas dan kira-kira tiga perempat daripada mereka menjangkakan kesihatan mental pekerja mempunyai kesan yang ketara ke atas mereka pada tahun ini.

 

(Permakrisis atau permacrisis bermaksud tempoh kesukaran yang panjang, kekeliruan, atau penderitaan yang seolah-olah tiada penghujungnya)

 

Penyebaran polarisasi politik global juga telah meningkat. Lebih separuh (53%) negara yang dianalisis dalam laporan Barometer Kepercayaan Edelman 2023 berasa lebih berpecah berbanding sebelum ini, dengan ketidakpercayaan terhadap kerajaan sebagai pemacu utama.

 

Ketidakpercayaan ini melangkaui kerajaan, kerana data International SOS Risk Outlook 2024 mendedahkan pekerja kini mempercayai mereka majikan lebih daripada perkhidmatan awam sebagai sumber maklumat.

 

Polarisasi yang semakin meningkat boleh memberi kesan kepada dinamik tempat kerja, yang membawa kepada perubahan dalam tingkah laku pekerja dan peningkatan tahap geseran peribadi.

 

Untuk mengurangkan risiko ini, organisasi harus membangunkan program untuk melindungi pekerja mereka, termasuk program pencegahan keganasan di tempat kerja yang komprehensif, menyediakan perancangan peningkatan, dan melaksanakan dasar dengan jelas menyatakan tingkah laku yang boleh diterima dan tidak boleh diterima di tempat kerja mereka.

 

Campur tangan awal dan komunikasi yang jelas boleh membantu mencegah perselisihan kecil daripada meningkat.

 

Kitaran krisis yang tidak henti-henti mewujudkan bukan sahaja gangguan operasi tetapi juga risiko kesihatan mental untuk pekerja.

 

Permintaan sedia ada untuk sokongan kesihatan mental yang lebih baik telah menjadi lebih mendesak apabila pekerja menghadapi peningkatan tekanan, kebimbangan dan keletihan akibat pendedahan berpanjangan kepada ketegangan geopolitik, kesan kos sara hidup dan ketidakpastian.

 

Hampir tiga perempat daripada profesional berisiko menjangkakan kesihatan mental pekerja memberi impak yang ketara kepada organisasi mereka pada tahun ini.

 

Organisasi mesti menangani perkara ini secara mendalam, memahami dan mengurangkan kesan yang sering dipelbagaikan dalam isu geopolitik.

 

 

Sally Llewllyn
                        Sally Llewllyn

 

 

Mengulas mengenai isu ini, Sally Llewllyn, Pengarah Keselamatan Global di International SOS, menekankan keperluan untuk mengambil kira risiko yang dikaitkan dengan ketegangan geopolitik.

 

"Lanskap geopolitik semasa ialah ribut krisis yang saling berkaitan yang sempurna, dengan kesan melata terhadap keselamatan global. Konflik timbul dengan sedikit amaran, dan ketidakstabilan politik boleh meningkat dengan cepat, mewujudkan persekitaran ancaman yang sentiasa berkembang.

 

“Selain itu, organisasi menghadapi cabaran tambahan dengan gelombang pilihan raya global yang akan datang memandangkan lebih separuh daripada dunia bersedia untuk mengadakan pilihan raya negara tahun ini, lonjakan maklumat salah dan salah maklumat mungkin timbul. Di International SOS, kita telah menyaksikan peningkatan kesedaran tentang maklumat salah dan salah maklumat dalam beberapa tahun kebelakangan ini, walaupun di lokasi yang biasanya tidak kita lihat sebelum ini”.

 

Dr Rodrigo Rodriguez-Fernandez, Penasihat Kesihatan Global, Kesejahteraan & Kesihatan Mental, di International SOS, berkata, tempoh kegawatan geopolitik boleh memburukkan lagi cabaran kesihatan mental pekerja.

 

Organisasi mempunyai peranan penting dalam mengurangkan perkara ini dan memupuk budaya kepercayaan.

 

Komunikasi yang jelas dan boleh dipercayai boleh menjadi alat penting untuk mengurangkan tekanan dan kebimbangan pekerja, membolehkan organisasi memupuk tenaga kerja yang lebih berdaya tahan dan terlibat.

 

 

Dr Rodrigo Rodriguez-Fernandez
                   Dr Rodrigo Rodriguez-Fernandez

 

 

“Memandangkan kita memasuki separuh kedua 2024, adalah penting bagi organisasi untuk terus memantau risiko yang berkembang dan secara proaktif menjangka serta merancang untuk pelbagai kemungkinan gangguan.

 

“Organisasi memerlukan pendekatan keselamatan berlapis yang mengutamakan keselamatan, kesihatan dan kesejahteraan tenaga kerja mereka, untuk melengkapkan mereka dengan lebih baik untuk mengharungi masa yang mencabar ini.”

 

International SOS mengesyorkan strategi berikut untuk organisasi menavigasi risiko geopolitik global yang semakin meningkat:

 

1. Kesedaran situasi yang dipertingkatkan untuk anjakan geopolitik

Laksanakan proses pengumpulan dan analisis maklumat yang komprehensif yang disesuaikan secara khusus untuk memantau perkembangan geopolitik. Pastikan akses kepada kecerdasan masa nyata dan tepat digabungkan dengan cerapan pakar. Bekerjasama dengan organisasi yang menawarkan risikan di lapangan dan akses kepada pakar keselamatan membolehkan organisasi memperoleh cerapan yang boleh diambil tindakan untuk menavigasi situasi yang tidak menentu dan meramalkan hasil yang berpotensi.

 

2. Komunikasi krisis yang disasarkan
Membangunkan pelan komunikasi berbilang saluran dan bersepadu yang disesuaikan dengan lokasi pekerja, peranan dan keperluan khusus semasa krisis geopolitik. Sistem ini harus merangkumi SMS, pemberitahuan tolak dan saluran lain yang sesuai untuk mengekalkan hubungan yang konsisten, mengesahkan keselamatan pekerja dan memberikan bantuan segera atau pemindahan seperti yang diperlukan.

 

3. Perancangan senario
Menjalankan latihan perancangan senario untuk pelbagai higimpak-h, ancaman geopolitik berkemungkinan tinggi khusus untuk jejak global organisasi. Gunakan analisis ramalan untuk merancang senario untuk hasil yang paling mungkin, paling tidak berkemungkinan dan terbaik/terburuk. Penyediaan ini membolehkan organisasi menjangka potensi kesan dan membangunkan strategi untuk mengurangkan risiko dengan berkesan.

 

4. Latihan tindak balas krisis
Laksanakan program latihan tindak balas krisis komprehensif yang menggabungkan bengkel interaktif, simulasi dan modul e-pembelajaran untuk mendidik pekerja tentang risiko geopolitik, potensi kesan dan protokol tindak balas. Ini harus termasuk pendidikan tentang cara pekerja boleh kekal termaklum dan mengenal pasti maklumat salah semasa tempoh ketidaktentuan geopolitik.

 

5. Sokongan kesihatan mental
Menyediakan akses mudah dan sulit kepada sumber kesihatan mental dan program sokongan, termasuk talian hotline program bantuan pekerja yang berdedikasi dan perkhidmatan kaunseling untuk membantu pekerja mengurus kebimbangan, tekanan dan membina daya tahan. Pupuk budaya komunikasi terbuka dan galakkan pekerja untuk mendapatkan sokongan jika mereka bergelut dengan kesan emosi peristiwa global.

 

6. Adaptasi secara berterusan
Lakukan semakan menyeluruh selepas insiden untuk mengenal pasti perkara yang berkesan dan tidak dalam proses pengurusan krisis. Wujudkan gelung maklum balas untuk mengumpul cerapan daripada pekerja di semua peringkat selepas krisis untuk mengenal pasti bidang untuk penambahbaikan dalam strategi tindak balas, terutamanya mengenai keberkesanan komunikasi dan sokongan semasa insiden.
 - DagangNews.com