RM57 bilion dalam Akaun 3 akan digunakan jika semua ahli KWSP pilih sekali sahaja  | DagangNews Skip to main content

RM57 bilion dalam Akaun 3 akan digunakan jika semua ahli KWSP pilih sekali sahaja 

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 26 April - Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah memberi panduan iaitu jika setiap ahli memilih pemindahan sekali sahaja daripada Akaun 2 ke Akaun 3, jumlah itu akan berjumlah RM57 bilion, menurut CIMB Research.

 

Dana pencen itu juga menganggarkan RM25 bilion mungkin mengalir keluar daripada Akaun 3 pada tahun pertama, berdasarkan corak daripada skim pengeluaran berkaitan pandemik, sebelum menyederhana kepada RM4.0 bilion-RM5.0 bilion setahun selepas itu.

 

CIMB Research berkata KWSP menjangkakan tiada impak kepada portfolionya, walaupun menyatakan pegangan aset cair mempunyai pertukaran terhadap pulangan.

 

Menurut firma itu, aliran keluar dari Akaun 3 mungkin bertindih dengan kadar pengeluaran biasa pengeluaran Akaun 2 bersyarat, sekali gus menyederhanakan pengeluaran kasar.

 

 

“Pengeluaran untuk keperluan kecemasan cenderung lebih mendesak bagi ahli B40 dan M40, yang masing-masing memegang RM11 bilion dan RM180 bilion jumlah simpanan.

 

“Bagaimanapun, KWSP sebelum ini menganggarkan pada 2021 bahawa 60 peratus ahli telah kehabisan baki Akaun 2 disebabkan skim COVID-19, menunjukkan potensi aliran keluar boleh disederhanakan jika segmen T20 bermotivasi untuk menyimpan simpanan dengan mengekalkan kadar dividen yang seragam merentas semua akaun buat masa ini," kata CIMB Research.

 

ARTIKEL BERKAITAN KWSP tetapkan 10% caruman masuk ke Akaun 3, ahli boleh keluarkan pada bila-bila masa

 

wainuiomata

 

KWSP akan merombak struktur Akaun 1 dan 2 untuk ahli berumur bawah 55 tahun kepada tiga akaun berkuat kuasa mulai 11 Mei.

 

Tiga akaun tersebut ialah Akaun Persaraan untuk persaraan (Akaun 1), Akaun Sejahtera untuk keperluan kitaran hayat pra-persaraan seperti perumahan, pendidikan dan perubatan (Akaun 2) dan Akaun Fleksibel untuk keperluan kewangan jangka pendek (Akaun 3).

 

Caruman mandatori dan sukarela baharu akan dibahagikan pada nisbah 75:15:10 untuk Akaun 1, Akaun 2 dan Akaun 3 masing-masing.

 

Ahli juga boleh memilih untuk memindahkan dana daripada Akaun 3 ke akaun yang lebih terhad atau daripada Akaun 2 ke Akaun 1, tetapi bukan sebaliknya.

 

Sekuriti Kerajaan Terjejas

Sementara itu, CIMB Research berkata aliran keluar Akaun 3 akan menjejaskan permintaan Sekuriti Kerajaan Malaysia (MGS) /Terbitan Pelaburan Kerajaan (GII) dalam tempoh terdekat.

 

Walau bagaimanapun, ini akan dikurangkan oleh sumbangan bersih yang kukuh, kecairan dalam negeri yang mencukupi dan penghantaran balik oleh syarikat berkaitan kerajaan dan syarikat pelaburan berkaitan kerajaan.

 

Firma itu berkata sumbangan bersih yang berterusan kukuh dan pertumbuhan aset di bawah pengurusan di tengah-tengah pasaran buruh yang teguh dan pertumbuhan gaji akan mengurangkan kesan kepada MGS/GII.

 

"Ia juga disokong oleh peningkatan caruman KWSP yang timbul daripada peralihan penjawat awam baharu kepada pelan persaraan caruman yang ditetapkan, kecairan dalam negeri yang kukuh seperti yang dilihat dalam lebihan langganan lelongan dan penghantaran balik GLC/GLIC/korporat dan penukaran pendapatan atau eksport pelaburan asing. hasil," kata CIMB Research. - DagangNews.com