Saham Maxis dinaik taraf kepada 'beli' - penganalisis | DagangNews Skip to main content

Saham Maxis dinaik taraf kepada 'beli' - penganalisis

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 8 April - CIMB Securities Sdn Bhd berkata kebimbangan mengenai penglibatan Maxis Bhd dalam pelancaran rangkaian 5G mungkin diperbesar-besarkan.

 

Menurut firma penyelidikan itu, caj borong Digital Nasional Bhd (DNB) pada tahun fiskal 2024 (FY24) akan lebih rendah daripada yang dijangkakan.

 

"Sebarang pelaburan dalam Entiti B (pengendali rangkaian 5G kedua) tidak mungkin memberi kesan ketara kepada kunci kira-kira Maxis," katanya.

 

CIMB Securities berkata jangkaan utama mereka adalah untuk Maxis keluar daripada DNB dan membeli 50 peratus saham usaha sama dalam Entiti B dengan pelaburan tunggal RM750 juta pada separuh kedua 2024 (2H24).

 

“Seterusnya, kami menjangkakan Entiti B akan berdikari melalui hutang dan yuran borong.

 

"Unjuran kami mencadangkan bahawa yuran borong Maxis kepada Entiti B akan meningkat daripada RM180 juta pada tahun kewangan 2025 (FY25) kepada RM807 juta setahun mulai tahun kewangan 2030 (FY30) dan seterusnya," tambah firma itu.

 

 

wainuiomata

 

 

CIMB Securities juga menjangkakan perbelanjaan modal (capex) Maxis berkurangan daripada RM800 juta kepada RM300 juta setahun apabila pelaburan dalam infrastruktur 4G merosot.

 

Jumlah pembayaran berkaitan rangkaian sebanyak RM1.0 bilion hingga RM1.2 bilion setahun sejajar dengan trend perbelanjaan modal Maxis.

 

Tambahan pula, CIMB Securities menyatakan bahawa, berdasarkan perjanjian akses 5G (AA), Maxis akan membayar yuran borong tetap sebanyak RM360 juta pada FY24 selepas DNB mencecah 80 peratus.

 

“Bagaimanapun, kami kini menjangkakan yuran borong kepada DNB mungkin berkisar antara RM150 juta dan RM200 juta berikutan peruntukan kapasiti rangkaian 5G yang lebih rendah daripada DNB, iaitu di bawah 1,000Gbps yang dijangkakan sebelum ini.

 

“Selain itu, pengurangan yuran ini akan mendapat pampasan dengan penjimatan kos tahunan sebanyak RM70 juta hingga RM75 juta daripada inisiatif saiz kanan kakitangan pada suku ketiga 2023, dan anggaran yuran perayauan domestik dan operator rangkaian maya mudah alih (MOCN) 4G sebanyak lebih kurang. RM130 juta setahun daripada Telekom Malaysia (TM) sejak Ogos 2023," katanya dalam nota penyelidikan.

 

CIMB Securities telah menaik taraf panggilan Maxis daripada 'tahan' kepada 'beli' dengan harga sasaran RM4.

 

"Kami menjangkakan penurunan dalam yuran borong kepada DNB pada FY25 apabila Maxis secara beransur-ansur mengalihkan trafik kepada Entiti B, dengan perjanjian akses dijangka berakhir menjelang akhir 2025," kata CIMB Securities.

 

Firma itu menjangkakan kadar pertumbuhan tahunan kompaun tahunan (CAGR) tiga tahun yang sederhana sebanyak 1.7 peratus, dari FY24 hingga tahun kewangan 2026 (FY26), tetapi tidak meramalkan sebarang kesan negatif yang ketara ke atas pendapatan Maxis.

 

"Kami mengunjurkan dividen sesaham (DPS) Maxis untuk FY24 hingga 26F kepada julat antara 16 dan 18 sen, menawarkan hasil yang kukuh sebanyak 4.6 peratus hingga 5.2 peratus.

 

"Kami percaya apabila situasi 5G menjadi lebih jelas, kebimbangan pelabur akan berkurangan, membawa kepada potensi penilaian semula harga saham Maxis," katanya. - DagangNews.com