Saham Nylex digantung 7 Feb 2024, namun penyahsenaraian ditangguh sehingga keputusan rayuan diketahui | DagangNews Skip to main content

Saham Nylex digantung 7 Feb 2024, namun penyahsenaraian ditangguh sehingga keputusan rayuan diketahui

KUALA LUMPUR 30 Jan - Saham Nylex (Malaysia) Bhd akan digantung daripada dagangan berkuat kuasa 7 Februari 2024, selepas gagal mengemukakan pelan penyelarasan untuk menangani status Nota Amalan 17 (PN17) syarikat itu menjelang tarikh akhir lanjutan 26 Januari.

 

Ini selaras dengan Keperluan Penyenaraian Pasaran Utama, kata Nylex dalam makluman di Bursa Malaysia.

 

Dalam makluman berasingan, Nylex mengulangi bahawa syarikat itu telah mengemukakan rayuan untuk lanjutan masa untuk menyerahkan pelan penyelarasan, tetapi menyatakan bahawa penggantungan akan diteruskan sementara menunggu keputusan rayuan.

 

“Bagaimanapun, penyahsenaraian sekuriti syarikat selepas tamat tempoh dua hari pasaran dari tarikh penggantungan akan ditangguhkan sementara menunggu keputusan,” kata syarikat itu.

 

Nylex diklasifikasikan sebagai syarikat PN17 selepas ia melepaskan semua aset dan liabilitinya kepada syarikat induknya Ancom Nylex Bhd, kemudian dikenali sebagai Ancom Bhd, dalam urus niaga tunai tambah saham bernilai RM179.3 juta pada Januari 2022.

 

Ia diberi tempoh 12 bulan untuk mengemukakan pelan penyusunan semula, yang kemudiannya dilanjutkan enam bulan lagi pada Januari 2023, sebelum lanjutan terkini pada Oktober.

 

Pada Mac 2022, Nylex memeterai perjanjian induk (HOA) dengan Sinar Bina Infra Sdn Bhd, LBS Bina Group Bhd, BTS Group Holdings PCL dan Ancom Nylex untuk bersama-sama membina dan mengendalikan sistem pengangkutan rel ringan di Johor Bahru, secara bersepadu dengan pembangunan hartanah menggunakan konsep pembangunan berorientasikan transit.

 

Projek itu tertakluk kepada kajian kemungkinan berterusan dan pemberian anugerah konsesi daripada kerajaan negeri Johor.

 

Pada Mac 2023, pihak berkenaan mula membuat lanjutan kepada tarikh berhenti panjang HOA.

 

Sambungan ketiga telah dipersetujui pada 23 Jan tahun ini, menolak tarikh berhenti panjang kepada akhir Julai 2024.

 

Dalam laporan tahunannya, Nylex berkata projek itu adalah sebahagian daripada cadangan pelan penyusunan semulanya, dan prospek masa depannya akan banyak bergantung pada pemberian dan kejayaan penyiapan projek itu, pada masa hadapan. - DagangNews.com