Saham Prolintas mencatat kejatuhan susulan pengurusan kanan ditahan SPRM | DagangNews Skip to main content

Saham Prolintas mencatat kejatuhan susulan pengurusan kanan ditahan SPRM

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 27 Jun - Prolintas Infra Business Trust jatuh pada hari Rabu, dan berada di bawah harga tawaran awam permulaan (IPO)nya, selepas mengesahkan penahanan beberapa pengarahnya oleh agensi antirasuah itu.

 

Unit Prolintas dibuka pada 86 sen, turun lima sen atau 5.5%, pada 10 pagi selepas penggantungan selama sejam.

 

Saham tersebut kemudian merosot kepada serendah 81 sen, sebelum ditutup Rabu 3.5 sen atau 3.9% lebih rendah pada 87.5 sen, menilainya pada RM962.5 juta di Bursa Malaysia.

 

Paras 87.5 sen adalah rendah berbanding dengan harga IPO pada 95 sen hanya tiga bulan lalu.

 

BACA Prolintas sahkan kakitangan direman selepas SPRM menahan CEO bersama 7 lagi atas dakwaan rasuah

 

Prolintas Managers Sdn Bhd (PMSB), pengurus pemegang amanah Prolintas, berkata pengarah yang telah direman oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) diberi cuti mulai Rabu.

 

Dalam makluman kepada Bursa, PMSB berkata perniagaan akan diteruskan seperti biasa, dengan pasukan pengurusan eksekutif sementara diketuai oleh Datuk Ikmal Hijaz Hashim, yang mempunyai pengalaman luas dalam industri lebuh raya.

 

"Gabungan kepakaran pasukan pengurusan eksekutif tersebut akan memastikan pengurusan amanah diteruskan dengan lancar. Lembaga Pengarah PMSB berpendapat bahawa tidak akan ada kesan kewangan dan operasi ke atas operasi Prolintas," kata PMSB.

 

"PMSB terus komited untuk mengekalkan tahap integriti dan tadbir urus korporat tertinggi," katanya.

 

Pada 87.5 sen, hasil dividen Prolintas menghampiri 7%, berdasarkan anggaran dividen Bloomberg sebanyak enam sen seunit untuk tahun kewangan berakhir 31 Dis 2024 (FY2024).

 

Ramalan bagi FY2024 termasuk hasil sebanyak RM302 juta (berbanding RM309 juta untuk FY2023), dan pendapatan seunit 1.80 sen (berbanding kerugian sesaham sebanyak 14.3 sen untuk FY2023), menurut data Bloomberg.

 

Oleh itu, pada tahap semasa, situasi ini mungkin menunjukkan pembelian yang sesuai untuk pelabur. - DagangNews.com