Saham sarung tangan getah kembali popular ekoran peningkatan kes COVID-19 | DagangNews Skip to main content

Saham sarung tangan getah kembali popular ekoran peningkatan kes COVID-19

KUALA LUMPUR 18 Dis - Situasi peningkatan kes COVID-19 kini telah mendorong minat belian pelabur terhadap kaunter sarung tangan getah setakat ini, dengan Top Glove Corp Bhd menjadi kaunter paling aktif pada dagangan pagi ini.

 

Kementerian Kesihatan minggu lepas menasihatkan orang ramai untuk meneruskan langkah pencegahan COVID-19, berikutan data menunjukkan peningkatan kes, dengan 12,757 kes dilaporkan pada Minggu Epidemiologi ke-49 (dari 3 Disember hingga 9 Disember) berbanding 6,796 kes dalam Minggu Epidemiologi ke-48.

 

Harga saham Top Glove berada pada 97.5 sen pada masa penulisan, lebih tinggi 21.9% daripada paras rendah 80 sen minggu lepas, memberikannya permodalan pasaran sebanyak RM8 bilion.

 

Manakala jumlah dagangan melonjak sebanyak 82% kepada 201.62 juta, daripada jumlah dagangan Jumaat (15 Dis) sebanyak 110.58 juta, menjadikannya saham paling aktif didagangkan di Bursa Malaysia. Top Glove, yang telah mencatatkan rekod merah selama lima suku berturut-turut, akan mengeluarkan keputusan kewangan suku pertama tahun kewangan 2024 (1QFY24) pada Rabu ini.

 

Pengeluar sarung tangan getah terbesar di dunia itu mencatatkan kerugian bersih suku tahunan terbesar sebanyak RM463.15 juta bagi suku keempat tahun kewangan 2023 (4QFY23), berbanding RM62.99 juta kerugian bersih pada 4QFY22, terutamanya disebabkan oleh kemerosotan nilai muhibah berjumlah RM138 juta dan kemerosotan nilai dan hapus kira hartanah, loji dan peralatan sebanyak RM251 juta.

 

Naib Presiden Penyelidikan Ekuiti Rakuten Trade, Thong Pak Leng percaya bahawa pelabur menjangkakan keputusan 1QFY24 yang lebih baik untuk Top Glove.

 

"Tetapi ia tidak akan mengubah arus dan pulih dengan cepat, dan membawa mereka kembali mencatat pendapatan kepada tahap sebelum COVID-19. Selain itu, China sedang pantas mengejar dan mengurangkan purata harga jualan (ASP)," katanya kepada The Edge.

 

Careplus Group Bhd muncul sebagai saham kedua paling aktif, dengan nilai dagangannya pada 119.04 juta, lebih empat kali ganda daripada 26.91 juta yang dicatatkan pada Jumaat. Sahamnya naik ke paras tertinggi 10 bulan sebanyak 43 sen, meningkat lapan sen atau 22.86%, dengan permodalan pasaran bernilai RM248.61 juta. Pada bulan lalu, saham Careplus telah melonjak melebihi 46%.

 

Saham ke-13 paling aktif, Supermax Corp Bhd naik enam sen atau 6.52% kepada 98 sen, dengan permodalan pasaran RM2.67 bilion dan 30 juta saham bertukar tangan. Kaunter telah meningkat lebih 15% tahun setakat ini.

 

Hartalega Holdings Bhd pula meningkat 1.86% kepada RM2.74, diterjemahkan kepada permodalan pasaran RM9.39 bilion. Kossan Rubber Industries Bhd meningkat 2.78% kepada RM1.85, bernilai RM4.73 bilion.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Areca Capital Sdn Bhd, Danny Wong Teck Meng berkata peningkatan kes COVID-19 dan usaha beberapa pengendali sarung tangan untuk melaksanakan langkah penjimatan kos yang membawa kepada pengurusan kos lebih baik telah menarik minat pelabur.

 

"Pemulihan beransur-ansur permintaan sarung tangan getah dijangka berlaku pada tahun depan, walaupun ada yang percaya tidak serta-merta," katanya kepada The Edge.

 

AmInvestment Bank Bhd, sebaliknya, berkata pemain China tidak akan meningkatkan kapasiti mereka dengan ketara dalam tempoh terdekat. Selain itu, terdapat kemungkinan besar pemulihan permintaan dalam kalangan pembuat sarung tangan tempatan, mendorong firma penyelidikan itu untuk menaik taraf penarafannya bagi sektor itu kepada ‘pegang’ daripada ‘underweight’.

 

“Secara keseluruhannya, kami kekalkan andaian bahawa penambahan semula inventori berlaku dalam kalangan pembuat sarung tangan Malaysia menjelang suku pertama 2024.

 

“Kami menjangkakan peningkatan pendapatan atau kerugian suku tahunan secara beransur-ansur dalam kalangan tiga pembuat sarung tangan di bawah liputan kami, iaitu Hartalega, Top Glove dan Kossan, walaupun ASP lebih rendah disebabkan harga bahan mentah lebih tinggi, kerana ini akan dikurangkan sepenuhnya oleh ekonomi skala dicapai daripada kadar penggunaan loji lebih tinggi pada suku keempat 2024,” katanya.  - DagangNews.com