Saham SSF Home dibuka tidak berubah pada penampilan sulung di Pasaran ACE Bursa Malaysia | DagangNews Skip to main content

Saham SSF Home dibuka tidak berubah pada penampilan sulung di Pasaran ACE Bursa Malaysia

Dari kiri Gary Ting, Wong Choong Lian, Chin See Kew, Wong Choong Loong, Lok Kok Khong, Datuk Seri Dr Abdul Fattah Abdullah, Datuk Bill Tan dan Rachel Ho Seow Leng pada acara paluan gong bersempena hari pertama penyenaraian saham SSF Home di Pasaran ACE Bursa Malaysia pada 12 Oktober 2023.

KUALA LUMPUR 12 Okt - Saham SSF Home Group Bhd dibuka tidak berubah pada 25 sen pada Khamis, semasa penampilan sulung peruncit produk perabot dan kediaman itu di Pasaran ACE Bursa Malaysia.

 

Jumlah pembukaan kaunter ialah 15.19 juta. Pada 25 sen, saham kumpulan itu bernilai RM200 juta.

 

“Dengan modal yang diperoleh melalui IPO (tawaran awam permulaan), kami kini bersedia untuk melaksanakan strategi pengembangan kami, yang memerlukan pembukaan 18 cawangan baharu dalam tempoh tiga tahun akan datang,” kata pengarah urusan dan CEO, Wong Choong Loong .

 

Hadir pada majlis paluan gong bersempena hari pertama saham SSF memasuki Pasaran ACE Bursa Malaysia ialah Pengerusi Bebas Bukan Eksekutif SSF, Datuk Seri Dr Abdul Fattah Abdullah; Pengarah Eksekutif dan Timbalan CEO, Lok Kok Khong, dan dua Pengarah Eksekutif, Wong Choong Lian dan Chin See Kew.

 

Yang turut hadir ialah Ketua Kewangan Korporat M & A Securities Sdn Bhd, Gary Ting; Pengarah Urusan, Kewangan Korporat M & A Securities Sdn Bhd, Datuk Bill Tan dan Timbalan Ketua Kewangan Korporat M & A Securities, Rachel Ho Seow Leng.

 

Wong berkata, SSF juga berhasrat untuk melaksanakan penambahbaikan infrastruktur teknologi maklumat kami.

 

Ini merangkumi kami berhijrah ke sistem perancangan sumber seluruh perusahaan baharu, mempertingkatkan tapak web e-dagang kami dan menaik taraf aplikasi mudah alih SSFHome kami,” tambah Wong.

 

Bagi tahun kewangan berakhir 30 April 2020 (FY2020) hingga FY2023, hasil tahunan SSF Home meningkat daripada RM129.4 juta kepada RM174.5 juta, memberikan kadar pertumbuhan tahunan kompaun sebanyak 10.5%.

 

SSF Home, yang telah menceburi segmen runcit sejak 1990, kini mempunyai 41 cawangan, dengan jumlah ruang runcit lebih daripada satu juta kaki persegi di seluruh Malaysia, dan pusat gudang di Shah Alam.

 

Kumpulan itu memperoleh sejumlah RM50 juta daripada IPO, dengan kira-kira 41.9% (RM21 juta) diperuntukkan untuk kos permulaan bagi penubuhan kedai runcit baharu itu.

 

Kira-kira RM14.2 juta (28.5%) akan digunakan sebagai perbelanjaan modal, manakala baki RM14.8 juta (29.6%) akan diperuntukkan untuk pembayaran balik pinjaman bank, aktiviti pemasaran, modal kerja am, dan untuk membayar perbelanjaan penyenaraian.

 

M&A Securities Sdn Bhd ialah penasihat, penaja, penaja jamin dan ejen penempatan untuk pelaksanaan IPO. - DagangNews.com