Saham TSA dibuka 58 sen, naik 5.5% pada penampilan sulung di Pasaran ACE Bursa Malaysia | DagangNews Skip to main content

Saham TSA dibuka 58 sen, naik 5.5% pada penampilan sulung di Pasaran ACE Bursa Malaysia

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 2 Feb - Pembekal produk keluli tahan karat TSA Group Bhd memulakan penampilan sulungnya di Pasaran ACE Bursa Malaysia hari ini dengan dibuka pada 58 sen sesaham, naik tiga sen atau 5.5% daripada harga tawaran awam permulaan (IPO) 55 sen.

 

Kaunter itu menyaksikan volum pembukaannya pada 10.95 juta saham.

 

Syarikat itu menyaksikan IPO terbitannya terlebih langganan sebanyak 8.62 kali, dan berjaya memperoleh RM42.53 juta dalam hasil pada 55 sen sesaham.

.

Dalam satu kenyataan pada Jumaat, syarikat itu mengumumkan bahawa RM5.1 juta atau 12% daripada hasil akan digunakan untuk membiayai sebahagian pembinaan loji RM52 juta di Semenyih, yang dijangka bermula pada suku ketiga 2024.

 

Ia berkata kilang itu, yang dijadualkan mula beroperasi pada 2026, akan mengeluarkan 48,000 tan gegelung keluli tahan karat gelek sejuk setahun.

 

Sebelum ini dilaporkan hasil kutipan itu juga akan digunakan untuk pembayaran balik pinjaman bank (RM20 juta), modal pusingan (RM12.33 juta) dan perbelanjaan penyenaraian (RM5.1 juta).

 

Ditubuhkan pada tahun 1993, TSA membekalkan pelbagai jenis produk logam, termasuk plat keluli tahan karat, bar, gegelung dan paip. Kumpulan itu mempunyai kehadiran di Malaysia dan Singapura, serta pasaran asing lain, seperti Thailand, Australia, Bangladesh, Perancis, Indonesia, Maldives, New Zealand, Filipina, Sri Lanka dan UK.

 

AmInvestment Bank Bhd merupakan penasihat utama, penaja, ejen penempatan dan penaja jamin untuk IPO. - DagangNews.com