Samaiden meterai MoU dengan 3 syarikat bangunkan projek biogas di Kemboja | DagangNews Skip to main content

Samaiden meterai MoU dengan 3 syarikat bangunkan projek biogas di Kemboja

Oleh DIYANA ISAMUDIN

PETALING JAYA 02 Mei – Samaiden Group Berhad melalui anak syarikatnya, Samaiden Energy (Cambodia) Co., Ltd. telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan tiga syarikat untuk membangunkan projek biogas di Kemboja.

 

Kumpulan itu berkata kerjasama dengan dua syarikat Kemboja iaitu Mong Sotheary Trading Co., Ltd. (MST), Management Venture Asia (Cambodia) Ltd. (MVA) dan satu syarikat Malaysia, Panna Energy Sdn. Bhd. (Panna) melibatkan projek biogas di Kampong Seila, wilayah Preah Sihanouk, Kemboja.

 

Dalam satu kenyataan hari ini, Samaiden berkata MoU itu menyediakan rangka kerja usaha sama kajian kebolehlaksanaan dengan pihak ketiga mengenai pelbagai aspek projek biogas, termasuk faedah ekonomi dan kesan sampingan yang lain.

 

“MST yang berpangkalan di Phnom Penh akan menyediakan tanah serta memudahkan kelulusan, dokumentasi dan pembinaan projek.

 

MVA menyediakan perundingan dan sokongan perniagaan untuk projek itu, manakala Panna bertanggungjawab untuk bantuan kewangan dan komersial bagi menjalankan penyelidikan, pemudahan pembangunan projek dan pengurusan projek yang berterusan,” tambahnya.

 

Peranan Samaiden Cambodia pula untuk menyediakan skop kerja kejuruteraan, pemerolehan, pembinaan dan pentauliahan (EPCC), nasihat mengenai kajian kebolehlaksanaan dan memudahkan prinsip alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) projek sebagai sebahagian daripada komitmen Kemboja ke arah pembangunan projek tenaga bersih.

 

Dalam makluman Samaiden di Bursa Malaysia, MoU tersebut berkuat kuasa mulai 29 April 2023 bagi tempoh lima tahun dan akan dilanjutkan secara automatik apabila program pembangunan sedang berlangsung.

 

Selain itu, tanpa sebarang keadaan yang tidak dijangka, kerjasama itu akan menyumbang secara positif terhadap pendapatan masa depan dan aset bersih sesaham Samaiden dan anak-anak syarikatnya sepanjang tempoh MoU dan tidak akan memberi sebarang kesan ke atas modal saham dan pegangan saham pemegang saham besar syarikat.

 

Pengarah Eksekutif Samaiden Cambodia, Fong Yeng Foon berkata, pihaknya bersedia dengan kepakaran mereka untuk membantu dalam projek kebolehlaksanaan.

 

 

Fong Yeng Foon
Fong Yeng Foon

 

 

"Perubahan iklim adalah fakta kehidupan, tidak ada satu hari pun kita tidak membaca atau menonton berita tentang kemarau, kebakaran hutan, banjir dan perubahan cuaca drastik yang lain.

 

Kemboja memerlukan lebih banyak pelaburan hijau dan berdaya tahan dalam infrastruktur berdaya tahan rendah karbon dan iklim bagi memastikan kebolehsesuaian kesan perubahan iklim,” ulas beliau.

 

Memandangkan sumbangan sektor pertanian kepada pelepasan gas rumah hijau, Yeng Foon berkata usaha dalam bidang ini akan datang daripada pengurangan metana yang intensif daripada pengeluaran beras dan ternakan, serta menggalakkan penggunaan biogas dalam pengurusan ternakan, baja organik dan teknologi mendalam untuk baja. -DagangNews.com