Sapura Energy menang kontrak Shell sediakan perkhidmatan bawah air untuk kumpulan Petronas | DagangNews Skip to main content

Sapura Energy menang kontrak Shell sediakan perkhidmatan bawah air untuk kumpulan Petronas

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 5 April - Sapura Energy Bhd memperoleh kontrak penyediaan perkhidmatan bawah air pan-Malaysia untuk kumpulan syarikat Petronas dan kontraktor penyusunan petroleum.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, kumpulan itu berkata anak syarikat milik penuhnya Sapura Subsea Services Sdn Bhd telah dianugerahkan kontrak itu oleh Sarawak Shell Bhd dan Sabah Shell Petroleum Company Ltd.

 

Sapura tidak mendedahkan nilai kontrak itu, hanya berkata ia adalah kontrak panggilan keluar dengan kadar unit yang dipersetujui.

 

Skop kerja katanya, termasuk penyediaan kapal sokongan menyelam, sistem pemanduan udara dan tepu, kenderaan yang dikendalikan dari jauh dan perkhidmatan bawah air yang lain.

 

 

 

 

sapura

 

 

Kumpulan syarikat berstatus Nota Amalan 17 (PN17) tersebut menjangka kontrak itu, yang sah selama lima tahun mulai 31 Jan 2024, akan menyumbang secara positif kepada pendapatannya bagi tahun kewangan berakhir 31 Jan 2025 (FY2025) dan tahun-tahun berikutnya.

 

Sapura mencatatkan kerugian bersih RM728.44 juta bagi 4QFY2024, daripada RM3.26 bilion setahun sebelumnya.

 

Hasil suku tahunan susut 13.01% kepada RM1.06 bilion daripada RM1.22 bilion pada 4QFY2023, disebabkan oleh hasil yang lebih rendah yang diiktiraf daripada segmen perniagaan kejuruteraan dan pembinaan serta penggerudian.

 

Saham dalam Sapura Energy ditutup Khamis, tidak berubah pada lima sen, menilai kumpulan itu pada RM918.8 juta. - DagangNews.com