SC: Aduan mengenai `scammers' meningkat tinggi sejak pandemik | DagangNews Skip to main content

SC: Aduan mengenai `scammers' meningkat tinggi sejak pandemik

KUALA LUMPUR 23 Ogos - Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) menyaksikan peningkatan tinggi dalam aduan dan pertanyaan mengenai aktiviti dan penipuan tidak berlesen (scammers) sejak wabak Covid-19 pada 2020.

 

Pengurus besar Pengguna dan Pelabur SC, Jawahar Ali Ameer Ali berkata, SC menerima 1,799 aduan pada 2020; 3,475 aduan pada 2021; 2461 aduan pada 2022.

 

``Dan sehingga separuh pertama tahun ini (1H 2023), ia telah menerima kira-kira 1,670 aduan iaitu kira-kira 60% daripada aduan yang diterima pada 2022," kata beliau kepada media pada Simposium Perancangan Kewangan Tandatangan Tahunan anjuran Persatuan Perancang Kewangan Malaysia (FPAM) hari ini, Bernama melaporkan.

 

Jawahir Ali berkata, kebanyakan aduan yang diterima SC adalah mengenai skim haram yang dipromosikan melalui media sosial.


 

Jawahar Ali Ameer Ali
                Jawahar Ali Ameer Ali

 


Menurutnya, pelaku penipuan ini biasanya menggunakan iklan Facebook yang ditaja, laman web palsu dan mewujudkan kumpulan Telegram awam untuk mempromosikan pakej pelaburan ini yang biasanya disertakan dengan testimoni palsu, sijil yang kononnya dikeluarkan oleh pelbagai agensi.

 

"Pelabur yang berminat kemudiannya akan diminta untuk menghantar mesej kepada wakil untuk mula melabur secara langsung. 'Pelaburan' ini biasanya menjanjikan pulangan yang tidak realistik, seperti melabur RM300 akan mendapat pulangan ribuan ringgit dalam masa beberapa jam.

 

"Peluang pelaburan seperti ini melalui media sosial adalah penipuan. Pelabur juga harus berhati-hati jika mereka diminta memasukkan wang ke dalam akaun peribadi (bank). Sehingga kini, pelabur telah kerugian berpuluh juta ringgit melalui penipuan pelaburan," tambahnya.

 

Jawahar Ali berkata bahawa SC telah mengambil pelbagai tindakan dan inisiatif campur tangan untuk menyedarkan orang ramai.

 

“Antaranya, pada 1H 2023, SC mengambil dua tindakan penguatkuasaan, mengeluarkan 170 senarai amaran, 95 sekatan laman web, enam sekatan akaun Instagram, 74 sekatan akaun Telegram, serta 58 sekatan di Facebook,” katanya.


 

parafrasa

 


Sementara itu, presiden FPAM Alvin Tan Chin Cherng berkata simposium perancangan kewangan sehari itu, bertemakan "Evolusi Perancangan Kewangan", akan menjadi platform penting bagi profesional untuk mengharungi kerumitan dunia kewangan hari ini.

 

Menurutnya, para hadirin dilayan dengan pelbagai topik yang komprehensif dalam landskap kewangan, meliputi penipuan dan perlindungan pelanggan, pendigitalan dan pengurusan risiko, aset digital, kemampanan dan tatanan dunia baharu yang muncul.

 

“Perancang kewangan memainkan peranan penting bertindak sebagai jam penggera kepada kebanyakan pelanggan mereka dalam membantu mereka menguruskan kewangan dan meningkatkan tahap celik kewangan mereka.

 

"Bagi menggalakkan pelanggan mendapatkan bantuan perancang kewangan, FPAM mencadangkan kepada Kerajaan bagi Bajet 2024 untuk memasukkan pelepasan cukai sebanyak RM1,000 untuk yuran perancangan kewangan," tambahnya. - DagangNews.com