SEEd.Lab perkenalkan 7 usaha sosial dalam kohort ketiga | DagangNews Skip to main content

SEEd.Lab perkenalkan 7 usaha sosial dalam kohort ketiga

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 12 Julai – SEEd.Lab, program inkubator kerjasama oleh Petronas dan Tata Consultancy Services (TCS), memperkenalkan tujuh usaha sosial daripada kohort ketiganya pada Hari Terbuka di Petrosains, The Discovery Centre dari 11 Julai hingga 13 Julai 2024.

 

Hari Terbuka ini menyediakan platform untuk peserta, dikenali sebagai SEEd.lings, untuk membentangkan idea inovatif mereka untuk perubahan sosial, mendapatkan maklum balas dan sokongan daripada pemimpin industri dan pemain ekosistem.

 

Ketua SEEd.Lab, Aidonna Jun Ayub berkata, dedikasi Petronas untuk mencipta nilai bersama untuk pihak berkepentingan dan masyarakat.

 

“SEEd.Lab memanfaatkan keupayaan dan rangkaian kami untuk menyokong dan memupuk usahawan sosial muda. Penyelesaian inovatif mereka adalah penting untuk komuniti yang mereka berkhidmat. Kami percaya membuat perubahan positif dalam komuniti adalah usaha kolektif, dan SEEd.Lab adalah peserta aktif dalam usaha ini,” katanya.

 

Menggambarkan kejayaan kohort sebelumnya, Aidonna menambah, “Kami telah menyaksikan pertumbuhan SEEd.lings daripada dua kohort pertama yang telah memberi kesan kepada hampir 22,000 nyawa secara kolektif, dan kami berharap dapat memupuk potensi kohort ketiga dalam perjalanan mereka. untuk mencipta perubahan yang bermakna dalam masyarakat.”

 

Tujuh usaha sosial yang diperkenalkan pada Hari Terbuka itu termasuk:

  • Quinterra: Sistem pertanian mampan gelung tertutup yang mengubah sisa makanan menjadi makanan ikan dan mempromosikan penternakan ikan dan sayur-sayuran yang sihat.
     
  • Sage: Memperkasakan wanita yang lemah dari segi kewangan dengan mencipta buku sibuk buatan tangan untuk kanak-kanak.
     
  • Aqufish: Menyediakan penternak akuakultur dengan teknologi berpatutan untuk mengoptimumkan makanan dan mempercepatkan pertumbuhan ikan.
     
  • Learnardo: Meningkatkan pendidikan STEM melalui pengalaman pembelajaran berasaskan permainan interaktif untuk kanak-kanak.
     
  • SebijiHub: Platform crowdfunding berasaskan ganjaran yang menyediakan akses yang sama kepada petani pekebun kecil kepada modal.
     
  • ArtsProud: Menawarkan aktiviti berasaskan seni yang disesuaikan untuk memenuhi keperluan unik warga emas dan individu tua yang mengalami demensia.
     
  • ProLadang: Alat pemantauan tanaman digital yang membantu petani membuat keputusan termaklum.

 

Petronas dan TCS menyumbang sumber untuk mempercepatkan perjalanan perusahaan sosial ini dengan menyediakan bimbingan perniagaan dan kepimpinan, kepakaran teknikal, pembiayaan, ujian pasaran dan sokongan pengkomersilan. Graduan program terus mendapat akses kepada sistem sokongan ini.

 

Naib Presiden Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Hiliran Petronas, Datuk Sazali Hamzah berkata, kesan keusahawanan terhadap perubahan sosial.

 

“Komitmen kami untuk memupuk perusahaan sosial sejajar dengan visi Petronas untuk mencipta masa depan yang mampan kepada semua. Saya berbangga menyokong inisiatif ini dengan memanfaatkan keupayaan dan rangkaian kami serta mengalu-alukan kerjasama dengan mereka yang berkongsi visi kami bagi memupuk perusahaan sosial yang mampan yang mampu mencipta impak yang ketara,” katanya.

 

Ketua Negara TCS Malaysia, Jeevan Rajoo, melahirkan rasa bangga dapat bekerjasama dengan SEEd.Lab dan Petronas.

 

“Dengan memupuk inovasi dan kemampanan, SEEd.Lab memupuk generasi usahawan berwawasan seterusnya dan menangani beberapa cabaran global yang paling mendesak. Sokongan kami untuk syarikat baharu Malaysia yang berdedikasi kepada perusahaan sosial menyerlahkan kepercayaan mendalam kami terhadap kuasa transformatif perniagaan untuk memacu perubahan positif dan mencipta masa depan yang lebih cerah, lebih mampan untuk semua,” katanya.

 

Kohort ketiga SEEd.Lab disokong oleh rangkaian rakan kongsi termasuk Taylor's University, Yayasan Kemanusiaan Malaysia, Manggis Group, Korn Ferry, Tenaga Nasional Berhad, AmBank Group, Digital Impact Square, Zaid Ibrahim & Co, Amazon Web Services, Axiata Foundation, dan Zharif Nizamuddin.

 

SEEd.Lab ialah program inkubasi 12 hingga 18 bulan pertama Malaysia yang menawarkan perjalanan hujung ke hujung untuk pemula, yang dimodelkan di sekitar TCS Digital Impact Square (DiSQ). Ia menggalakkan inovasi menggunakan teknologi digital untuk menangani cabaran sosial dan disesuaikan untuk memenuhi keperluan masyarakat Malaysia. - DagangNews.com