SEEK: Bakat teknologi Asia yakin dengan prospek pekerjaan walaupun terdapat tanda-tanda pasaran kerja berkurangan | DagangNews Skip to main content

SEEK: Bakat teknologi Asia yakin dengan prospek pekerjaan walaupun terdapat tanda-tanda pasaran kerja berkurangan

PASARAN kerja teknologi Asia menunjukkan tanda-tanda awal yang lemah dengan penurunan 8% YoY dalam iklan pekerjaan teknologi pada Q1 2023, tetapi bakat teknologi di rantau ini kekal yakin dengan prospek mereka, menurut SEEK, syarikat induk platform pekerjaan terkemuka Asia JobStreet dan JobsDB.

 

Tahap keyakinan bakat teknologi diukur berdasarkan kekuatan kuasa perundingan yang mereka anggap dan kekerapan tinggi untuk didekati dengan peluang pekerjaan, menurut  satu kajian bertajuk "Apa Yang Diingini Pencari Kerja Teknologi Yang Majikan Ketahui: Membuka Kunci Masa Depan Pengambilan".

 

Laporan yang diterbitkan oleh Boston Consulting Group (BCG) dan The Network, sebuah pakatan global laman web pengambilan pekerja yang merupakan sebahagian daripada JobStreet dan JobsDB SEEK, mendedahkan bahawa 71% bakat teknologi di rantau ini merasakan bahawa mereka mempunyai kuasa rundingan yang positif.

 

Hampir separuh daripada mereka (46%) didekati dengan peluang pekerjaan secara mingguan atau bulanan, menjadikan mereka kategori bakat yang sangat dicari.

 

Ketua Pegawai Eksekutif, Asia, SEEK, Peter Bithos berkata, “Tidak menghairankan bahawa kami melihat penurunan dalam permintaan tahun ke tahun untuk bakat teknologi kerana kami kini turun dari puncak ledakan pekerjaan 2022.

 

"Walau bagaimanapun, adalah penting untuk menyedari bahawa volum iklan kerja teknologi di platform kami masih 42% lebih tinggi daripada tahap pra-COVID , menunjukkan bahawa permintaan untuk bakat teknologi kekal kukuh walaupun aktiviti pengambilan pekerja teknologi semakin berkurangan."


 

Peter Bithos
                                      Peter Bithos

 


Beliau menambah, “Banyak syarikat teknologi tradisional kini berskala semula selepas mengambil pekerja secara berlebihan semasa pandemik, dan kadar penyejukan pengambilan pekerja mungkin berterusan kerana perniagaan berdepan dengan kadar faedah yang lebih tinggi dan kemungkinan kemelesetan.

 

"Walau bagaimanapun, keperluan untuk bakat teknologi yang kuat tidak akan hilang dalam masa terdekat. Untuk meletakkan sesuatu dalam perspektif - di Singapura, Kementerian Tenaga Manusia melaporkan bahawa terdapat sejumlah 6,440 pemberhentian pekerja pada tahun 2022 merentasi semua industri, tetapi bilangan peranan teknologi yang tersedia di JobStreet Singapura masih melebihi 10,000 setiap bulan tahun lepas.”

 

Menurut Forum Ekonomi Dunia, dianggarkan 150 juta pekerjaan teknologi baharu akan diwujudkan dalam tempoh lima tahun akan datang, dan 77% pekerjaan akan memerlukan kemahiran digital menjelang 2030. Walau bagaimanapun, perniagaan kini menghadapi kekurangan bakat teknologi kerana hanya satu pertiga (33%) pekerjaan teknologi di seluruh dunia diisi oleh pekerja yang memiliki kemahiran digital yang diperlukan.

 

Data daripada platform SEEK menunjukkan bahawa purata bilangan permohonan bagi setiap iklan pekerjaan teknologi di Asia telah meningkat lebih 40% YoY , yang boleh menunjukkan bahawa bakat teknologi yang terjejas akibat pemberhentian sedang memohon secara aktif untuk mendapatkan pekerjaan, atau mereka optimis tentang peluang mereka untuk mencari pekerjaan yang lebih baik di tempat lain.

 

"Bakat teknologi masih dalam permintaan tinggi, dan pemberhentian baru-baru ini telah membuka ruang kepada syarikat bukan teknologi untuk menarik bakat terbaik daripada kumpulan pencari kerja yang semakin meningkat dengan pengalaman teknologi, serta peluang untuk menarik mereka dalam pekerjaan yang menawarkan lebih kestabilan. .”

 

Memahami perkara yang diingini oleh bakat teknologi adalah penting bagi syarikat yang ingin sama ada menarik bakat baharu atau mengekalkan pekerja sedia ada.

 

Menurut penemuan laporan "What Tech Jobseekers Wish Employers Know: Unlocking the Future of Recruitment", tiga motivasi utama bakat teknologi untuk menukar pekerjaan ialah mencari jawatan yang lebih menarik atau kekananan yang lebih tinggi pada pekerjaan baharu (55%), kekurangan peluang untuk kemajuan kerjaya yang lebih tinggi di tempat semasa mereka (31%), dan gaji dan faedah yang tidak memuaskan pada pekerjaan semasa mereka (26%).

 

Bakat teknologi juga lebih suka pekerjaan yang stabil dengan keseimbangan kerja-kehidupan yang baik, yang 68% daripada mereka melihat sebagai laluan kerjaya yang ideal, memberikan mereka masa untuk keluarga, rakan dan hobi.

 

Selain itu, hanya 18% daripada bakat teknologi bersedia untuk kembali sepenuh masa ke pejabat, manakala 64% lebih suka model hibrid.

 

Apa Yang Majikan Boleh Lakukan

Menyediakan proses yang lancar dan tepat pada masanya ialah cara nombor satu bagi majikan untuk menonjol semasa pengambilan, menurut 65% responden teknologi, dan 47% akan menolak tawaran kerja yang menarik jika mereka menghadapi pengalaman negatif.

 

Laporan itu menyediakan butiran mendalam tentang tindakan utama untuk dipertimbangkan apabila merekrut bakat teknologi. Sebagai contoh, majikan dinasihatkan untuk menunjukkan julat gaji, huraian kerja yang tepat dan jelas serta pilihan kerja yang fleksibel semasa membuat iklan pekerjaan.

 

Semasa peringkat permohonan dan pemilihan, majikan harus menawarkan temu bual peribadi secara bersemuka dengan pengurus dan perekrut masa depan kerana ini sangat dihargai oleh bakat teknologi, bersama-sama dengan mengadakan perbualan yang jujur dan terbuka dengan pengurus pengambilan pekerja.

 

Apabila membuat tawaran, majikan harus terbuka untuk rundingan lanjut mengenai bonus atau faedah. Bakat teknologi juga menghargai jika mereka diberikan masa dan ruang yang mencukupi untuk mempertimbangkan tawaran. - DagangNews.com