Sektor runcit diunjur berkembang positif sepanjang 2023, kata MIDF Research | DagangNews Skip to main content

Sektor runcit diunjur berkembang positif sepanjang 2023, kata MIDF Research

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 14 Sept - MIDF Research menjangkakan sektor runcit berkembang positif sepanjang tahun ini disokong oleh permintaan yang berterusan terhadap barangan keperluan, peningkatan semula penggunaan di luar rumah dan pertambahan ketibaan pelancong.

 

Firma penyelidikan itu berkata, unjuran itu meliputi kedai bukan khusus serta segmen makanan dan minuman (F&B) dan tembakau di kedai khusus.

 

Mereka juga optimis terhadap unjuran sektor pengguna, disokong oleh usaha defensif berikutan permintaan berdaya tahan terhadap produk berkaitan barangan asas, penggunaan domestik yang teguh yang disokong pasaran buruh yang stabil, perdagangan runcit yang kukuh dan peningkatan aktiviti pelancongan.

 

"Oleh itu, kami menjangkakan bahawa kedai bukan khusus seperti Aeon Co (beli, TP: RM1.40) dan Family Mart dalam QL Resources (beli, TP: RM6.75) akan mendapat faedah daripada prospek positif ini.

 

"Selain itu, memandangkan produk harga kompetitif mereka, Padini (beli, TP: RM4.60) berada pada kedudukan yang baik untuk memanfaatkan persekitaran perdagangan runcit yang menggalakkan," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Secara keseluruhan, MIDF Research positif tentang prospek sektor pengguna yang disokong oleh permainan defensif disebabkan oleh permintaan yang berdaya tahan untuk produk ruji, penggunaan domestik yang kukuh disokong oleh pasaran tenaga kerja yang stabil, perdagangan runcit yang teguh dan peningkatan aktiviti pelancongan.

 

Pada masa sama ia disokong margin keuntungan yang lebih baik untuk pengeluar F&B didorong oleh penurunan harga komoditi global mengimbangi tekanan kos yang lain.

 

Selain itu katanya, harga niaga hadapan kacang soya dan jagung yang normal menjadikan kos bahan mentah lebih rendah untuk penternak ayam itik, seterusnya menyokong margin keuntungan mereka. 

 

"Pilihan utama kami terus menjadi syarikat makanan ruji pengguna yang mempamerkan permintaan yang berdaya tahan, seperti QL Resources  dan F&N (beli, TP: RM33.50).

 

"Kami memilih QL Resources disokong oleh permintaan yang konsisten bagi produk marin dan ternakan.

 

"Kami juga menyukai F&N kerana syarikat itu berkemungkinan mendapat manfaat daripada peningkatan permintaan untuk minuman sedia untuk diminum, yang didorong oleh peningkatan pelancong," katanya. - DagangNews.com