Sektor semikonduktor di ambang kitaran menaik baharu, TA Securities kekal penarafan ‘neutral’ | DagangNews Skip to main content

Sektor semikonduktor di ambang kitaran menaik baharu, TA Securities kekal penarafan ‘neutral’

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 12 Dis - TA Securities telah mengekalkan penarafan ‘neutral’ terhadap sektor semikonduktor memandangkan ia di ambang kitaran menaik baharu.

 

Firma penyelidikan itu berkata sementara industri berkenaan beralih arah, pembekal pemasangan dan ujian semikonduktor penyumberan luar termasuk Malaysian Pacific Industries Bhd (MPI) dan Unisem (M ) Bhd terus menyuarakan kewaspadaan pada suku keempat 2023.

 

Ini berikutan keterlihatan jangka pendek dikaburi oleh pemulihan permintaan tidak sekata merentasi segmen pasaran akhir dan unjuran pelanggan tidak berubah disebabkan ketidaktentuan pasaran yang berterusan.

 

TA Securities menyarankan ‘beli’ saham Inari Amertron Bhd (harga sasaran [TP]: RM3.25; pendapatan sesaham [EPS] 2024 pada 30 kali) dan MPI (TP: RM30; EPS 2024 pada 26 kali), diikuti dengan ‘pegang’ bagi Elsoft Research Bhd (TP: 58 sen; EPS 2024 sebanyak 24 kali), dan ‘jual’ di Unisem (TP: RM2.45; EPS 2024 sebanyak 22 kali).

 

“Kami telah menaik taraf saranan kami terhadap Inari daripada 'tahan' kepada 'beli', memandangkan potensi ganjaran risiko saham yang lebih baik berikutan kelemahan harga saham baru-baru ini.

 

"Pilihan utama kami ialah Inari, yang kami sukai kerana prospek pertumbuhannya dengan pemangkin daripada tema 5G, daya tarikan dengan usaha mempelbagaikan pelanggan dan keuntungan purata industri melebihi industri," katanya.

 

TA Securities berkata selepas keputusan pada suku ketiga tahun ini, ia mengunjurkan pertumbuhan pendapatan syarikat semikonduktor di bawah liputannya pada menurun 34.3% untuk 2023, dan meningkat 56.5% pada 2024.

 

“Kami menjangkakan penguncupan pendapatan pada 2023, sebahagian besarnya daripada MPI dan Unisem, mencerminkan kesan pembetulan inventori dan permintaan yang lebih lemah ekoran tekanan ekonomi makro.

 

“Seterusnya, kami menjangkakan pengembangan pendapatan 2024 disokong oleh pemulihan berterusan dalam permintaan cip, dengan pemangkin daripada trend sekular termasuk 5G, kecerdasan buatan (AI), pengkomputeran berprestasi tinggi, internet kebendaan (IoT) dan elektrifikasi kenderaan, serta peluang daripada penyetempatan dan lencongan perdagangan susulan ketegangan perdagangan AS-China yang berterusan,” katanya.

 

TA Securities berkata risiko negatif utama termasuk ketegangan geopolitik yang memuncak menjejas pertumbuhan ekonomi dan mengganggu rantaian bekalan; jualan lebih lemah daripada jangkaan; dan kelemahan dolar AS berbanding ringgit.  - DagangNews.com