Semakin meningkat usia, duduk di rumah sahaja lebih selesa | DagangNews Skip to main content

Semakin meningkat usia, duduk di rumah sahaja lebih selesa

Oleh Mohd Fudzail Mohd Nor

RAMAI warga emas yang semakin tua tidak dapat membayangkan tinggal di mana-mana selain rumah mereka sendiri. Tetapi hidup bersendirian boleh menjadi mencabar apabila semakin tua.

 

Tugas penyelenggaraan rumah, keperluan pengangkutan dan cabaran lain boleh menyukarkan untuk tinggal di rumah dengan selamat.

 

Ada tidak dapat membayangkan diri untuk bergerak tanpa anak-anak atau pembantu dan tinggal di tempat yang sama apabila semakin tua memberikan rasa kawalan.

 

Boleh memasukkan aktiviti ke dalam rutin hariannya kalau ada anak cucu bersama-sama dengan pergi ke kedai runcit, bank dan doktor serta beriadah.

 

Menjelang 2030, hampir satu per empat daripada penduduk Malaysia akan berusia lebih 65 tahun. Warga emas menghadapi persoalan tentang tempat tinggal sepanjang hayat mereka dengan anak-anak yang mungkin kejauhan.

 

Takut dengan kos rumah persaraan, dan mendengar cerita tentang kemudahan penjagaan jangka panjang yang kekurangan kakitangan, ramai yang mengatakan mereka mahu tinggal di rumah dan komuniti mereka sendiri secara bebas.  

 

Tidak ada satu cara pun untuk menua di rumah, penampilannya bergantung pada pilihan individu. Mungkin duduk di rumah dengan rakan-rakan untuk mewujudkan komuniti bersama-sama, tetapi ramai yang tidak mengambil pilihan ini kerana masing-masing punya masalah.

 

Ada warga emas mengamalkan cara hidup baharu yang bereksperimen. Dengan rumah persaraan semakin mahal tidak termasuk penjagaan tambahan.

 

Timbul cerita tentang pengabaian, wabak dan kesunyian, menyebabkan ramai warga emas takut dengan pilihan itu.

 

 

wainuiomata

 

 

Hampir semua warga emas yang semakin tua memilih untuk terus tinggal di rumah dan membayar sokongan mengikut keperluan tanpa anak-anak. Mereka mahu kekal dalam persekitaran biasa selama mungkin.

 

Bagi kebanyakan orang, penuaan di rumah sendiri adalah lebih murah, mempunyai kurang peraturan, dan, mungkin yang paling penting, memberi mereka rasa kebebasan.

 

Ini sebenarnya intipati penuaan di rumah sendiri.

 

Secara amnya apabila orang semakin meningkat, mereka mahu mengekalkan rasa kawalan dari segi membuat keputusan, tentang tempat tinggal mereka, dengan siapa mereka bergaul.

 

Walaupun terdapat pilihan lain yang semakin popular.

 

Ada memulakan pilihan perumahan baharu untuk diri mereka sendiri dikenali sebagai hidup bersama rakan, di mana individu membuat pengaturan untuk tinggal, berkongsi beban segala-galanya daripada kerja-kerja rumah kepada perbelanjaan sara hidup. Satu perkonsian yang sukar difikirkan.

 

Di atas semua hidup bersama sahabat bermakna mereka kurang kesepian. Berkongsi membayar dividen, dari segi sosial dan kewangan.

 

Dengan menyokong satu sama lain, menjaga antara satu sama lain ketika tidak sihat, berkongsi kerja dan tanggungjawab. Tetapi itu semua ganjaran kewangan.

 

Ada apa-apa sahaja yang dibelanjakan untuk barangan runcit, meletakkan resit dan menyelesaikan bil pada akhir setiap bulan. Membahagikan barangan runcit dan perbelanjaan sara hidup lain. Kos bulanan termasuk cukai, insurans, utiliti, makanan dan bekalan lain. Tugas dapur juga adalah tanggungjawab bersama.

 

 

wainuiomata

 

 

Warga emas tidak boleh terperangkap dalam cara melakukan sesuatu, perlu terbuka kepada lebih daripada satu cara untuk melakukan sesuatu.

 

Pertama kali dibangunkan di Denmark pada 1980-an, perumahan bersama ialah komuniti yang tersusun dan terancang, di mana setiap penduduk mempunyai tempat dan kemudahan mereka sendiri dikongsi.

 

Sesetengah projek perumahan bersama dibina dari awal, tetapi ia juga boleh termasuk bangunan yang dipasang semula.

 

Tiada komuniti pada masa ini dihadkan umur. Tetapi sekurang-kurangnya mempunyai tumpuan senior. Ia mempunyai pangsapuri studio di rumah biasa yang boleh digunakan sebagai "suite penjagaan" sekiranya seseorang memerlukan bantuan tambahan.  

 

Kajian Eropah yang diterbitkan pada tahun 2022 mengenai penduduk perumahan bersama yang lebih tua mendapati tahap kepuasan yang tinggi, hubungan sosial yang lebih erat, rasa keselamatan peribadi yang lebih baik dan keupayaan untuk menguruskan kehidupan mereka sendiri lebih lama.

 

Setiap projek perumahan bersama mempunyai reka bentuk tersendiri berdasarkan jejak ruang. Namun di bahagian, pembangunan perumahan bersama tersebar di sebidang tanah, terutamanya campuran dupleks dan rumah keluarga.

 

Penjimatan ekonomi dalam perumahan bersama terutamanya datang daripada apa yang dikongsi oleh penduduk.

 

Banyak masyarakat mempunyai kebun sayur. Lain-lain, mempunyai rumah bersama dengan kemudahan termasuk dapur, bilik permainan kanak-kanak dan pejabat.

 

Makan bersama boleh menjadi penjimatan wang. Tetapi rasa yang lebih besar untuk bekerja bersama-sama dan bersosial dengan jiran-jiran adalah perkara yang benar-benar boleh membolehkan warga emas menua dengan baik dan sesuai.

 

Jika terdapat lebih ramai warga emas dalam projek perumahan bersama, mereka boleh mengutamakan ciri lain, seperti program sosial atau suite penjaga tambahan.

 

 

wainuiomata

 

 

Asalnya bermula di New York City pada tahun 1980-an, komuniti persaraan yang berlaku secara semula jadi membenarkan orang yang lebih tua menua di tempatnya dengan membawa perkhidmatan ke bangunan sedia ada — atau bahkan seluruh kawasan kejiranan, di mana sekurang-kurangnya 30 peratus daripada penduduknya adalah warga emas.

 

Ia adalah tempat perihalan geografi dengan melihat terutamanya pada bangunan tinggi, pangsapuri sewa, kondo dan menubuhkan koperasi.

 

Begitu pun saya melihat sendiri kesan warga emas yang berakhir di hospital dengan sedikit atau tiada sokongan. Mereka boleh menjadi cacat kognitif dan lemah secara fizikal, menjadikannya sukar untuk mereka kembali ke kehidupan sebelumnya.

 

Boleh cuba melakukan perkara di dalam hospital untuk mengurangkannya. Tetapi faedah terbesar adalah untuk melakukan ini dalam komuniti, mewujudkan komuniti yang menyokong supaya pelbagai perkara tidak bermula.

 

Salah satu contohnya ialah penjagaan di rumah. Penyelidikan menunjukkan boleh menyelaraskan perkhidmatan yang dibiayai secara umum seperti pekerja sokongan peribadi, yang boleh menghabiskan lebih sedikit masa dalam perjalanan dan lebih banyak masa dengan beberapa pelanggan di bangunan yang sama.

 

Perkhidmatan sepenuhnya terpulang kepada penduduk yang mahu menua di rumah sendiri, mula memberi penyelaras kesihatan dan ia berkembang pesat dari situ.

 

Hari ini, terdapat persiaran dan penceramah, serta penyelaras di tapak yang boleh membantu dengan isu individu. Penduduk menekankan program kecergasan fizikal yang boleh dibawa kepada mereka.

 

Penduduk duduk di atas kerusi roda, mengambil bahagian dalam kelas senaman dan imbangan.

 

Adalah sangat logik membawa perkhidmatan ke tempat orang berada dan perkhidmatan yang tidak semestinya kos tinggi.  Dapat melihat manfaat kesihatan merentasi spektrum.

 

 

wainuiomata

 

 

Kelas pengimbangan dan kecergasan, menawarkannya lebih daripada sekadar kesihatan fizikal: Ia memberikannya rasa berdikari, dan keupayaan untuk melakukan perkara yang digemari.

 

Dan seperti kebanyakan warga emas, takut kehilangan kapasiti itu. Jika tidak dapat meneruskan hidup sendiri, ia mungkin akan menjadi rumah penjagaan dan mungkin hidup sebagai OKU. - DagangNews.com

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor adalah kolumnis WAINUIOMATA setiap Khamis di DagangNews.com. KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA