Semangat Kebersamaan antara kementerian penting dalam merealisasikan Malaysia MADANI | DagangNews Skip to main content

Semangat Kebersamaan antara kementerian penting dalam merealisasikan Malaysia MADANI

Pegawai-pegawai Jabatan Perdana Menteri pada majlis perjumpaan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 3 Julai 2023. - Gambar JPA
Oleh Dr Irwan Ibrahim, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan UiTM

SEMUA orang pastinya bersetuju bahawa semangat kebersamaan antara kementerian dalam sesebuah kerajaan itu adalah amat penting dalam menjayakan satu gagasan besar kerajaan seperti Malaysia MADANI.

 

Setiap kementerian mempunyai fungsi dan peranan mereka masing-masing dan memainkan peranan penting dan sangat mempengaruhi kejayaan penjenamaan sesuatu institusi itu.

 

Semangat kebersamaan ialah satu keadaan di mana apabila kumpulan yang terdiri daripada banyak organisasi bekerjasama untuk mencapai matlamat dengan berkesan dan cekap.

 

Apabila institusi dalam sesebuah negara itu bekerjasama untuk merealisasikan atau menghayati satu matlamat, perniagaan pasti akan berkembang maju.

 

Semangat kebersamaan  yang baik akan memacu hasil prestasi yang baik dan seterusnya menjayakan gagasan Malaysia MADANI.


 

parafrasa

 


Semangat kebersamaan yang tinggi dalam kalangan semua kementerian dikatakan akan menjamin keberkesanan gagasan ini kerana:

 

1. Menggalakkan komunikasi berkesan

Komunikasi adalah kunci kepada semangat kebersamaan yang berkesan . Apabila semua institusi bersepakat mengusahakan gagasan tertentu, setiap institusi memerlukan komunikasi untuk menyampaikan idea, pendapat dan hujah.

 

Sebuah institusi yang berjaya boleh dilihat daripada cara berkomunikasi yang jelas dan mudah, supaya dapat membina keselesaan antara pasukan, cekap, dan menggalakkan produktiviti.

 

2. Membantu dalam sumbang saran

Sumbang saran ialah kaedah untuk membantu setiap organisasi berfikir di luar kotak. Setiap individu yang terlibat mempunyai peluang yang sama untuk dapat menyampaikan sebanyak mungkin idea untuk program seperti Malaysia MADANI.

 

Semangat kebersamaan  yang baik bermakna pasukan boleh berkomunikasi dengan selesa antara satu sama lain untuk berkongsi fikiran dan idea.

 

Tanpa semangat kebersamaan yang tinggi, sukar bagi sesebuah institusi untuk memberikan perkhidmatan yang menterjemahkan gagasan Malaysia MADANI itu ke dalam organisasinya.


 

parafrasa

 


3. Mempunyai matlamat sama

Sebuah institusi kenegaraan yang mempunyai matlamat yang sama adalah penting dalam menjayakan gagasan besar ini. Dalam melaksanakan setiap tugas, tugasan tersebut perlu diselaraskan dengan matlamat utama Malaysia MADANI.

 

Dengan cara itu, setiap kemajuan yang dicapai oleh setiap organisasi akan dipantau dengan baik. Selain itu, matlamat kebersamaan yang dipegang oleh setiap organisasi akan menjadi motivasi utama dalam menghasilkan prestasi yang positif kepada pentadbiran Perdana Menteri ke-10.

 

4. Kerja berpasukan membantu dalam penyelesaian masalah

Sekiranya setiap organisasi bersendirian, mereka pastinya tidak dapat menyelesaikan masalah dengan mudah. Bekerjasama dalam semangat kebersamaan yang tinggi akan memastikan kaedah kerja berpasukan boleh membantu kerajaan menghasilkan penyelesaian dengan cepat dan berkesan.

 

Dalam melakukan penyelesaian masalah, setiap kementerian boleh melatih pasukan dalam menangani situasi seperti ini. Setiap organisasi juga perlu memotivasikan pasukan untuk yakin dalam menyampaikan penyelesaian yang tepat pada rakyat berasaskan semangat Malaysia MADANI. Penyelesaian masalah yang baik juga mempengaruhi pembuatan keputusan yang tepat.

 

5. Semangat Kebersamaan boleh membina kepercayaan

Kepercayaan kepada pasukan tidak dibina dalam masa yang singkat, ia memerlukan proses yang panjang. Semangat kebersamaan yang baik akan menghasilkan komunikasi yang telus supaya memberi kepercayaan kepada setiap ahli.

 

Pasukan yang mempercayai antara satu sama lain akan lebih selesa bekerjasama, menyampaikan idea dan memanfaatkan kekuatan setiap individu. Rasa amanah yang baik akan membina rasa kepunyaan semua organisasi ke tahap yang lebih tinggi.


 

parafrasa

 


6. Membina budaya organisasi

Banyak kementerian berjuang untuk membina budaya organisasi yang baik. Budaya organisasi yang baik tidak tercipta daripada hanya bercakap semasa makan tengah hari bersama.

 

Budaya organisasi boleh tertanam kukuh dalam diri setiap individu sekiranya pimpinan dapat menyampaikan nilai-nilai kebersamaan dalam gagasan Malaysia MADANI dengan baik dan memberi peluang kepada semua orang secara adil untuk turut serta.

 

Budaya sesebuah organisasi boleh membuatkan ahli organisasi berasa dihargai, diberi kuasa, mempunyai rasa pemilikan dan keselesaan di tempat kerja. Ini penting bagi mana-mana organisasi yang ingin mampan dalam jangka panjang.

 

7. Semangat Kebersamaan meningkatkan hubungan pekerja

Semangat kebersamaan antara kementerian bukan sahaja mengenai menyelesaikan semua tugas dengan berkesan, tetapi ia juga harus dapat memberikan kegembiraan dan kegembiraan kepada semua ahli dalam organisasi.

 

Dengan semangat kebersamaan juga, sesebuah organisasi akan berasa lebih gembira dan hubungan antara kementerian akan menjadi lebih kukuh dari semasa ke semasa.


 

parafrasa

 


Kesimpulannya semua kementerian perlu memberi perhatian sebanyak mungkin kepada cara antara organisasi mereka bekerja, berkomunikasi, berinteraksi dan bekerjasama.

 

Bina semangat kebersamaan dalam kalangan mereka supaya setiap organisasi dapat menterjemahkan gagasan Malaysia MADANI ke dalam organisasi mereka secara berkesan, produktif dan bekerja dengan rasa gembira.- DagangNews.com

 

Dr Hj Irwan Hj Ibrahim adalah Pensyarah Kanan Pengurusan Operasi, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Puncak Alam, Universiti Teknologi Mara Selangor