Semarak Renewable Energy dapat kemudahan pembiayaan projek hidrogen di Perak bernilai RM1.88 bilion | DagangNews Skip to main content

Semarak Renewable Energy dapat kemudahan pembiayaan projek hidrogen di Perak bernilai RM1.88 bilion

Inisiatif Semarak Renewable Energy berpangkalan di Perak memberi tumpuan kepada membangunkan pengeluaran hidrogen hijau melalui penjanaan kuasa fotovoltaik. Gambar hiasan Zbynek Burival

KUALA LUMPUR 21 Feb - Semarak Renewable Energy Sdn Bhd (SeRenE) memperoleh pakej pembiayaan sebanyak RM1.88 bilion untuk projek hidrogen hijau yang terletak di Perak.

 

Pembiayaan itu yang telah dimuktamadkan di Singapura dan disokong Capitale Ventures dengan khidmat nasihat daripada Chalfouh LLC, meletakkan Malaysia di barisan hadapan dalam pengeluaran hidrogen hijau.

 

Pengarah Urusan SeRenE, Muhammad Shahil Ishak berkata, projek ini menggunakan teknologi pengeluaran tenaga solar terapung termaju.

 

Menurut beliau, projek itu mendapat minat mendalam daripada pelabur asing yang mengiktiraf potensi hidrogen dalam membentuk tenaga masa depan.

 

"Hidrogen akan memberi impak transformatif kepada pelbagai sektor, khususnya automotif dan perkapalan," katanya dalam kenyataan hari ini.

 

Shahil juga menggariskan kepentingan sokongan kerajaan dan penglibatan daripada pelabur tempatan sambil menekankan bagaimana projek itu sejajar dengan permintaan yang semakin meningkat untuk penyelesaian yang mampan.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Semarak, PowerChina meterai perjanjian projek bersepadu pengeluaran dan penyimpanan hidrogen hijau bernilai RM1.883 bilion

 

Inisiatif yang berpangkalan di Perak memberi tumpuan kepada membangunkan pengeluaran hidrogen hijau melalui penjanaan kuasa fotovoltaik terapung, penyimpanan dan logistik, menandakan peralihan yang ketara ke arah amalan tenaga mampan.

 

Tidak seperti sumber hidrogen konvensional seperti 'hidrogen kelabu' yang diperoleh daripada bahan api fosil atau 'hidrogen biru' daripada gas asli, pengeluaran hidrogen hijau bergantung semata-mata kepada sumber tenaga bersih, menjadikannya alternatif yang lebih bersih dan mesra alam.

 

"Jika lebih banyak projek dilaksanakan, Malaysia bersedia untuk menerajui pertanggungjawaban dalam arena tenaga hijau global, menarik bukan sahaja sokongan kewangan tetapi juga mendapat kekaguman pemimpin yang mementingkan alam sekitar di seluruh dunia," kata Shahil.- DagangNews.com