Sentral REIT selesai ambil alih Menara CelcomDigi bernilai RM450 juta daripada MRCB | DagangNews Skip to main content

Sentral REIT selesai ambil alih Menara CelcomDigi bernilai RM450 juta daripada MRCB

KUALA LUMPUR 12 Dis - Sentral Real Estate Investment Trust (Sentral REIT) telah menyelesaikan pengambilalihan Menara CelcomDigi di Petaling Jaya daripada Malaysian Resources Corp Bhd (MRCB) pada harga RM450 juta.

 

MRCB ialah pemegang unit tunggal terbesar Sentral REIT yang tersenarai di Pasaran Utama, dengan kepentingan ekuiti 27.94%.

 

Sentral REIT pada 25 Julai telah memeterai perjanjian dengan unit milik penuh MRCB Puncak Wangi Sdn Bhd untuk mengambil alih Menara CelcomDigi, sebuah bangunan pejabat 27 tingkat.

 

Pengambilalihan itu dibiayai dengan wang tunai yang diperoleh melalui gabungan latihan pendanaan ekuiti dan hutang.

 

Pelaksanaan pendanaan ekuiti memerlukan penempatan sehingga 123.72 juta saham, yang mana 34.56 juta saham adalah untuk usaha MRCB untuk mengekalkan peratusan pegangan unit semasanya dalam Sentral REIT.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, Sentral REIT berkata, penempatan itu, yang mewakili kira-kira 11.5% daripada jumlah unit terbitan sebelumnya, telah selesai semalam.

 

Menara CelcomDigi, yang merangkumi enam tingkat podium dan tiga tingkat tempat letak kereta bawah tanah, dijangka mengembangkan jumlah aset Sentral REIT sebanyak 21% kepada RM2.6 bilion, daripada RM2.15 bilion pada 31 Dis 2022.


 
Harga itu diperoleh berdasarkan penilaian pasaran yang dilakukan oleh CBRE WTW Valuation & Advisory Sdn Bhd (dahulunya dikenali sebagai CH Williams Talhar & Wong Sdn Bhd), penilai berdaftar bebas yang dilantik oleh Sentral REIT.

 

Memandangkan Menara CelcomDigi terletak di dalam hab komersial utama Petaling Jaya dan mempunyai keluasan bersih yang boleh disewakan seluas 450,000 kaki persegi.

 

Pengerusi Sentral REIT Management Sdn Bhd, Tan Sri Saw Choo Boon pada Julai menyatakan bahawa menara pejabat itu adalah "sesuai strategik" untuk portfolio sedia ada REIT bagi sembilan hartanah komersial. - DagangNews.com